Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMüller, E
dc.contributor.authorLeeuwen, N.G.R. van
dc.date.accessioned2020-04-03T18:00:39Z
dc.date.available2020-04-03T18:00:39Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35594
dc.description.abstractDit onderzoek maakt deel uit van een bachelor-eindwerkstuk en richt zich op de constructie van mannelijkheid binnen de Amerikaanse televisieshow ‘BBQ Pitmasters’ (2009 - 2016). Nu vlees- arme diëten zoals veganisme en vegetarisme populairder worden en de negatieve gevolgen van het eten van vlees bekender, valt het op dat de stap naar een vleesvrij bestaan groter lijkt te zijn voor mannen. Vele onderzoeken bespreken de manier waarop het eten van rood vlees mannelijkheid construeert, net als onderzoeken die reclames of tijdschriften analyseren op de manier waarop zij een mannelijk discours ontwikkelen. Een leemte in dit frame is echter het onderzoek naar televisieshows en de constructie van mannelijkheid daarbinnen. De populariteit van televisie en het geloof dat realityshows de realiteit etaleren benadrukt het belang van dit onderzoek. Door middel van een inductief uitgevoerde kritische discoursanalyse volgens Carvalho (2008) in combinatie met de Grounded Theory volgens Boeije (2010), zijn de eerste afleveringen van alle zeven seizoenen van de televisieshow geanalyseerd. Mannelijkheid wordt binnen ‘BBQ Pitmasters’ geconstrueerd door het benadrukken van het wedstrijd-aspect binnen de show, door de deelnemers als professionals voor te stellen zonder daarbij hun familie te noemen, door een actie-opbouwend cameragebruik, kenmerkend voor de ‘intensified continuity’ zoals beschreven door Bordwell (2012) en door de nadruk op natuur en de plek van de man daarbinnen te leggen. De resultaten bevestigen bestaande literatuur die ‘the crisis of masculinity’ bespreekt, omdat het programma een discours van mannelijkheid construeert dat voor de hedendaagse man niet realistisch is.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent21089934
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleMeat the Crisis of Masculinity; Een kritische discoursanalyse van televisieshow BBQ Pitmasters
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsKritische Discoursanalyse; mannelijkheid; vlees; realityshow, BBQ Pitmasters
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record