View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effectiviteit van Rots en Water op het verbeteren van veerkracht: zelfvertrouwen als mediator

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Verheul, LH-5749131.pdf (274.1Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Verheul, L.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Veerkracht beschermt adolescenten tegen risico’s, zoals de ontwikkeling van psychologische problemen, en draagt bij aan een positieve ontwikkeling. Rots en Water (R&W) heeft als doel de veerkracht van scholieren te verbeteren door middel van het verhogen van zelfvertrouwen. Doel: In dit onderzoek werd de effectiviteit van de interventie Rots en Water (R&W) op het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen onderzocht. Daarnaast werd onderzocht of dit verband gemedieerd werd door zelfvertrouwen. Methode: Aan het onderzoek hebben 673 vmbo-leerlingen deelgenomen, waaronder 360 jongens (53.5%) en 278 meisjes (41.3%) in de leeftijd van 11,8 tot 15,1 jaar. Drie vmbo-scholen zijn willekeurig ingedeeld in de R&W-conditie en drie scholen in de controle conditie. Vmbo-leerlingen vulden voor het meten van veerkracht, bij de voor- en nameting online de Connor-Davidson Resilience Scale verkorte versie in (Campbell-Sills & Stein, 2007). Zelfvertrouwen werd gemeten met de subschaal ‘globale zelfperceptie’ van het zelfperceptieprofiel (Harter, 1988). Resultaten: Uitkomsten van de ANCOVA hebben geen significant verband tussen R&W en het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen aangetoond. Daarnaast was er geen sprake van volledige of gedeeltelijke mediatie van zelfvertrouwen. Discussie: Huidig onderzoek suggereert dat R&W na één jaar niet effectiever is voor het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen dan het huidige schoolbeleid en dat zelfvertrouwen geen mediërende rol speelt in dit verband. Vervolgonderzoek zal ouders en leerkrachten moeten betrekken bij de implementatie van R&W. Tot slot is een grotere steekproef mogelijk noodzakelijk voor een significant effect van R&W op het verbeteren vanveerkracht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35391
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo