dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Mertens, E. | |
dc.contributor.advisor | Endendijk, J. | |
dc.contributor.author | Verheul, L.H. | |
dc.date.accessioned | 2020-03-18T19:00:16Z | |
dc.date.available | 2020-03-18T19:00:16Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35391 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: Veerkracht beschermt adolescenten tegen risico’s, zoals de ontwikkeling van psychologische problemen, en draagt bij aan een positieve ontwikkeling. Rots en Water (R&W) heeft als doel de veerkracht van scholieren te verbeteren door middel van het verhogen van zelfvertrouwen. Doel: In dit onderzoek werd de effectiviteit van de interventie Rots en Water (R&W) op het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen onderzocht. Daarnaast werd onderzocht of dit verband gemedieerd werd door zelfvertrouwen. Methode: Aan het onderzoek hebben 673 vmbo-leerlingen deelgenomen, waaronder 360 jongens (53.5%) en 278 meisjes (41.3%) in de leeftijd van 11,8 tot 15,1 jaar. Drie vmbo-scholen zijn willekeurig ingedeeld in de R&W-conditie en drie scholen in de controle conditie. Vmbo-leerlingen vulden voor het meten van veerkracht, bij de voor- en nameting online de Connor-Davidson Resilience Scale verkorte versie in (Campbell-Sills & Stein, 2007). Zelfvertrouwen werd gemeten met de subschaal ‘globale zelfperceptie’ van het zelfperceptieprofiel (Harter, 1988). Resultaten: Uitkomsten van de ANCOVA hebben geen significant verband tussen R&W en het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen aangetoond. Daarnaast was er geen sprake van volledige of gedeeltelijke mediatie van
zelfvertrouwen. Discussie: Huidig onderzoek suggereert dat R&W na één jaar niet effectiever is voor
het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen dan het huidige schoolbeleid en dat zelfvertrouwen
geen mediërende rol speelt in dit verband. Vervolgonderzoek zal ouders en leerkrachten moeten
betrekken bij de implementatie van R&W. Tot slot is een grotere steekproef mogelijk noodzakelijk voor een
significant effect van R&W op het verbeteren vanveerkracht. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 280712 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De effectiviteit van Rots en Water op het verbeteren van veerkracht: zelfvertrouwen als mediator | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Interventieonderzoek; Rots en Water; veerkracht; zelfvertrouwen; vmbo-scholen | |
dc.subject.courseuu | Clinical Child, Family and Education Studies | |