Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMertens, E.
dc.contributor.advisorEndendijk, J.
dc.contributor.authorVerheul, L.H.
dc.date.accessioned2020-03-18T19:00:16Z
dc.date.available2020-03-18T19:00:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35391
dc.description.abstractAchtergrond: Veerkracht beschermt adolescenten tegen risico’s, zoals de ontwikkeling van psychologische problemen, en draagt bij aan een positieve ontwikkeling. Rots en Water (R&W) heeft als doel de veerkracht van scholieren te verbeteren door middel van het verhogen van zelfvertrouwen. Doel: In dit onderzoek werd de effectiviteit van de interventie Rots en Water (R&W) op het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen onderzocht. Daarnaast werd onderzocht of dit verband gemedieerd werd door zelfvertrouwen. Methode: Aan het onderzoek hebben 673 vmbo-leerlingen deelgenomen, waaronder 360 jongens (53.5%) en 278 meisjes (41.3%) in de leeftijd van 11,8 tot 15,1 jaar. Drie vmbo-scholen zijn willekeurig ingedeeld in de R&W-conditie en drie scholen in de controle conditie. Vmbo-leerlingen vulden voor het meten van veerkracht, bij de voor- en nameting online de Connor-Davidson Resilience Scale verkorte versie in (Campbell-Sills & Stein, 2007). Zelfvertrouwen werd gemeten met de subschaal ‘globale zelfperceptie’ van het zelfperceptieprofiel (Harter, 1988). Resultaten: Uitkomsten van de ANCOVA hebben geen significant verband tussen R&W en het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen aangetoond. Daarnaast was er geen sprake van volledige of gedeeltelijke mediatie van zelfvertrouwen. Discussie: Huidig onderzoek suggereert dat R&W na één jaar niet effectiever is voor het verbeteren van de veerkracht van vmbo-leerlingen dan het huidige schoolbeleid en dat zelfvertrouwen geen mediërende rol speelt in dit verband. Vervolgonderzoek zal ouders en leerkrachten moeten betrekken bij de implementatie van R&W. Tot slot is een grotere steekproef mogelijk noodzakelijk voor een significant effect van R&W op het verbeteren vanveerkracht.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent280712
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe effectiviteit van Rots en Water op het verbeteren van veerkracht: zelfvertrouwen als mediator
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsInterventieonderzoek; Rots en Water; veerkracht; zelfvertrouwen; vmbo-scholen
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record