View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De rol van cognitieve herstructurering en negatieve cognities in een CGT-preventieprogramma voor adolescenten met depressieve klachten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Toom, Aden-6296815.pdf (460.0Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Toom, A. den
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Negatieve cognities spelen een belangrijke rol bij de etiologie en de instandhouding van depressie. Cognitieve herstructurering (CH) heeft als doel negatieve cognities te veranderen, en is één van de meest toegepaste technieken in effectieve op cognitieve gedragstherapie (CGT) gebaseerde preventieprogramma’s voor depressie. Het is echter onduidelijk of CH de meest effectieve techniek is en op welke manier negatieve cognities een rol spelen bij de werkzaamheid van CGT. De huidige studie heeft onderzocht of CH leidt tot een grotere afname in depressieve symptomen dan andere vaak gebruikte CGT-elementen, en of een verandering in negatieve cognities het verband tussen het CGT-element en een afname in depressieve symptomen medieert. De steekproef bestond uit 220 adolescenten tussen de 10 en 20 jaar welke hebben deelgenomen aan een preventieprogramma voor depressie. Ze werden willekeurig toegewezen aan één van de condities, die elk startte met een ander CGT-element. Dit onderzoek is onderdeel van een longitudinaal onderzoek. De huidige studie richtte zich op behandeluitkomsten na het volgen van één CGT-element, bestaande uit drie sessies. Uit de resultaten blijkt dat cognitieve herstructurering niet onderscheidend is van andere veelgebruikte CGT-elementen; gedragsactivatie, probleem oplossen en relaxatie. Tevens leidde geen enkel CGT-element tot een significante afname in depressieve symptomen. Omdat er geen correlatie is gevonden tussen de variabelen kan er geen uitspraak worden gedaan betreffende een mediërende rol van de verandering in negatieve cognities. Concluderend kan worden gesteld dat het volgen van drie sessies CGT niet leidt tot een afname in depressieve symptomen. Mogelijke verklaringen en implicaties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35389
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo