View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taalgebruik in het onderwijs; Een onderzoek naar het verband tussen het taalgebruik van de mannelijke of vrouwelijke docent en de invloed en nabijheid die de leerlingen bij deze docent ervaren.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jong, J de-3456471 en Nieuwenhuis, M-3503763 en Hardenberg, M-3452093.pdf (312.0Kb)
        Author
        Jong, J. de
        Nieuwenhuis, M.E.
        Hardenberg, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Tweederde van de tijd die docenten en leerlingen in de klas doorbrengen, bestaat uit communicatie. In dit onderzoek is gekeken naar het verband tussen het taalgebruik van de docent en de invloed en nabijheid van de docent, zoals de leerlingen die ervaren. Ook is er gekeken naar het verschil in taalgebruik tussen mannelijke en vrouwelijke docenten. De gebruikte data zijn video opnames van lessen Engels in de derde klas van het middelbaar onderwijs en Vragenlijsten voor Interpersoonlijk Leraargedrag (VIL), die door de leerlingen zijn ingevuld. Het taalgebruik van de docent in de opgenomen Engelse lessen is geanalyseerd aan de hand van het codeerschema van Erkens en Janssen (2008). Hierin worden vijf taalfuncties onderscheden, namelijk argumentatieven, responsieven, informatieven, elicatieven en imperatieven. De verzamelde gegevens zijn in verband gebracht met de bestaande scores van de docenten op het gebied van invloed en nabijheid. Bij de verwerking van deze gegevens bleek echter dat er nauwelijks significante verbanden aangetoond konden worden. Dit dwong de onderzoekers het onderzoek kritisch te analyseren, wat geresulteerd heeft in een advies voor vervolgonderzoek, op het gebied van datakeuze en dataverzameling, onderzoeksmethode en de onderzoeksinhoud.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35332
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo