View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het Profiel van een Goede Geschiedenisdocent: De Kenmerken van een Goede Geschiedenisdocent volgens de Leerling en de (Vak)didactische Literatuur

        Thumbnail
        View/Open
        Het Profiel van een Goede Geschiedenisdocent Masterthesis Victor van der Veldt 6066364.pdf (690.9Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Veldt, V.H.I. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Iedereen die bij het geschiedenisonderwijs betrokken is, dient de vraag te stellen wat een ‘goede’ geschiedenisdocent precies is. Echter, over het algemeen ontbreekt het perspectief van leerlingen. Deze thesis onderzoekt de vraag wat een ‘goede’ geschiedenisdocent kenmerkt, waarbij zowel de kenmerken volgens de relevante (vak)didactische literatuur als volgens leerlingen wordt onderzocht. Om dit te onderzoeken zijn door middel van een kwalitatieve literatuuranalyse zes profielen opgesteld waarin bepaald is wat een goede geschiedenisdocent is. Daarnaast zijn door leerlingen ingezonden vragenlijsten voor de verkiezing voor beste geschiedenisleraar van het jaar geanalyseerd. De vragenlijsten zijn gescoord door middel van een rubric, waarna een profiel is opgesteld van wat een goede geschiedenisdocent volgens leerlingen behelst. De profielen vanuit de literatuur en de leerlingen vertonen veel overeenkomsten. Ook heeft het profiel door de leerlingen voor een groot deel geen betrekking op de kenmerken van een geschiedenisdocent, maar op de kenmerken van een docent in het algemeen. Wat bovenal blijkt is dat het beroep van geschiedenisdocent niet binnen één profiel past, maar vele verschillende invullingen en facetten kent. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de mening van leerlingen die hun geschiedenisdocent niet voor een verkiezing aandragen, zodat ook negatieve elementen naar voren kunnen komen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35323
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo