Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorTuithof,, J.I.G.M.
dc.contributor.authorVeldt, V.H.I. van der
dc.date.accessioned2020-02-20T19:07:02Z
dc.date.available2020-02-20T19:07:02Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35323
dc.description.abstractIedereen die bij het geschiedenisonderwijs betrokken is, dient de vraag te stellen wat een ‘goede’ geschiedenisdocent precies is. Echter, over het algemeen ontbreekt het perspectief van leerlingen. Deze thesis onderzoekt de vraag wat een ‘goede’ geschiedenisdocent kenmerkt, waarbij zowel de kenmerken volgens de relevante (vak)didactische literatuur als volgens leerlingen wordt onderzocht. Om dit te onderzoeken zijn door middel van een kwalitatieve literatuuranalyse zes profielen opgesteld waarin bepaald is wat een goede geschiedenisdocent is. Daarnaast zijn door leerlingen ingezonden vragenlijsten voor de verkiezing voor beste geschiedenisleraar van het jaar geanalyseerd. De vragenlijsten zijn gescoord door middel van een rubric, waarna een profiel is opgesteld van wat een goede geschiedenisdocent volgens leerlingen behelst. De profielen vanuit de literatuur en de leerlingen vertonen veel overeenkomsten. Ook heeft het profiel door de leerlingen voor een groot deel geen betrekking op de kenmerken van een geschiedenisdocent, maar op de kenmerken van een docent in het algemeen. Wat bovenal blijkt is dat het beroep van geschiedenisdocent niet binnen één profiel past, maar vele verschillende invullingen en facetten kent. Toekomstig onderzoek zou zich kunnen richten op de mening van leerlingen die hun geschiedenisdocent niet voor een verkiezing aandragen, zodat ook negatieve elementen naar voren kunnen komen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent707488
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet Profiel van een Goede Geschiedenisdocent: De Kenmerken van een Goede Geschiedenisdocent volgens de Leerling en de (Vak)didactische Literatuur
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordshistory, teacher, geschiedenis, docent, Beste Geschiedenisleraar van het jaar, leerlingen, Rijksmuseum, didactiek, vakdidactiek, leraar, historisch denken en redeneren
dc.subject.courseuuGeschiedenis: educatie en communicatie


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record