View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Obama vs Trump

        Thumbnail
        View/Open
        DEF LAS Scriptie Obama vs Trump Leora den Hartog.pdf (419.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Hartog, L. den
        Dijke, V.A.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van de interdisciplinaire scriptie Obama vs Trump is om te ontdekken hoe deze zeer verschillende politici zich beide hebben gebonden aan de kiezer en wat daarin de verschillen zijn. In het eerste hoofdstuk, geschreven vanuit Amerikanistiek, is er gekeken naar hoe Obama en Trump zichzelf hebben verbonden aan de Amerikaanse cultuur door hun autobiografieën. Vervolgens is er vanuit de Communicatiewetenschap onderzoek gedaan naar wat de retoriek van beide presidenten kenmerkt, zoals woord- en onderwerpkeuze en herhaling, en is er gekeken naar hoe dit zich verhoudt tot hun kiezers. Vanuit de Algemene Sociale Wetenschappen is gekeken naar wie de kiezers van Obama en Trump voornamelijk waren en hoe hun sociale middenklasse positie en ontwikkelingen op maatschappelijk en politiek gebied hun stemkeuze kunnen verklaren. In de common ground is gekeken naar waar de inzichten van de disciplines overlappen en van elkaar verschillen. Vervolgens is er aan de hand van de concepten ‘framing’, ‘verandering’, ‘overtuiging’, ‘kiezers’ en ‘cultuur’ door de integratietechnieken organisatie en herdefinitie common ground gecreëerd. Zo is ontdekt dat binnen een presidentscampagne deze begrippen in elkaars verlengde liggen. Door goed in te spelen op de maatschappelijke situatie en hieraan voldoende aandacht te schenken in speeches en door een sterke positie binnen de nationale cultuur, kunnen de presidenten kiezers aan zich binden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/35043
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo