View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het negatieve opvoedgedrag van ouders, de emotionele en gedragsproblemen van jongeren en de kwaliteit van de gezinsrelatie binnen multiprobleemgezinnen

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Janssen, K-4159446.pdf (512.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Janssen, K.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Adolescenten die opgroeien in multiprobleemgezinnen hebben een grotere kans op het ontwikkelen van emotionele en gedragsproblemen, ook negatief opvoedgedrag en de gezinsrelatiekwaliteit zijn gerelateerd aan deze ontwikkelingen. De huidige cross-sectionele studie onderzoekt of negatief opvoedgedrag van moeders is gerelateerd aan emotionele en gedragsproblemen bij jongeren en hoe een interactie-effect van negatief opvoedgedrag en gezinsrelatiekwaliteit is gerelateerd aan emotionele en gedragsproblemen bij multiprobleemgezinnen. Dit is onderzocht aan de hand van een zelfrapportage vragenlijst onder Nederlandse moeders (N=64) van adolescenten tussen de 12 en 17 jaar (M=14.6). Negatief opvoedgedrag is gebaseerd op negatieve reacties, inconsistente discipline en controle van moeders. Uit de resultaten van twee hiërarchische multipele regressieanalyse kwam naar voren dat er geen significante relatie bestond tussen zowel negatief opvoedgedrag en emotionele en gedragsproblemen, als tussen het interactie-effect van negatief opvoedgedrag met gezinsrelatiekwaliteit en emotionele en gedragsproblemen. Alhoewel het geen onderzoeksvraag was, bleek een hoge gezinsrelatiekwaliteit significant gerelateerd te zijn aan minder gedragsproblemen (p < .05). Deze analyse had een kleine tot medium effectgrootte (f 2 = .14). Dit geeft implicaties voor preventie- en interventiemaatregelen, door te focussen op het verbeteren van de gezinsrelatiekwaliteit voor een afname van gedragsproblemen bij jongeren. Voor vervolgonderzoek is het van belang om naar de visie van zowel adolescenten als ouders te kijken en om een andere vragenlijst te gebruiken voor inconsistente discipline bij het meten van negatief opvoedgedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34745
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo