View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leerlingen en Schoolmedewerkers over het Herstelrecht in het Voortgezet Onderwijs: In Hoevere is het Herstelrecht Toepasbaar in Nederland?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Manten, LL-5645271 en Rijke, F-5746280.pdf (350.2Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Manten, L.L.
        Rijke, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het huidige systeem van traditioneel straffen op middelbare scholen zou niet voldoende zorgen voor gedragsverandering en mogelijk zelfs een risico vormen voor verminderde schoolprestaties en het psychologisch welzijn van leerlingen. Het herstelrecht zou een alternatief kunnen bieden omdat het sociale verbintenis en reflectie op het eigen gedrag bevordert. Dit onderzoek heeft de ervaring over en mate van gedragsverandering door het herstelrecht bij leerlingen en de visie en ervaring van de schoolmedewerkers op het herstelrecht uitgevraagd. Zes semi-gestructureerde interviews met drie leerlingen en drie schoolmedewerkers zijn gehouden op een VMBO-school in een wijk van lage sociaal economische status. De leerlingen ervaarden het herstelrecht als een goede methode om op hun eigen gedrag te leren reflecteren en lijken gemotiveerd te zijn om hun gedrag met behulp van het herstelrecht aan te passen. De positieve visie die de medewerkers uitten over het herstelrecht zou kunnen zorgen voor de door hen beschreven positieve uitkomst hiervan. Echter blijkt het herstelrecht niet een alternatief voor traditioneel straffen, maar eerder een aanvulling hierop. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen te focussen op de werking van het herstelrecht op scholen van andere onderwijsniveaus en leerlingen met andere achtergronden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34662
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo