Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorDielwart, I.
dc.contributor.authorManten, L.L.
dc.contributor.authorRijke, F.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:01:58Z
dc.date.available2020-02-20T19:01:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34662
dc.description.abstractHet huidige systeem van traditioneel straffen op middelbare scholen zou niet voldoende zorgen voor gedragsverandering en mogelijk zelfs een risico vormen voor verminderde schoolprestaties en het psychologisch welzijn van leerlingen. Het herstelrecht zou een alternatief kunnen bieden omdat het sociale verbintenis en reflectie op het eigen gedrag bevordert. Dit onderzoek heeft de ervaring over en mate van gedragsverandering door het herstelrecht bij leerlingen en de visie en ervaring van de schoolmedewerkers op het herstelrecht uitgevraagd. Zes semi-gestructureerde interviews met drie leerlingen en drie schoolmedewerkers zijn gehouden op een VMBO-school in een wijk van lage sociaal economische status. De leerlingen ervaarden het herstelrecht als een goede methode om op hun eigen gedrag te leren reflecteren en lijken gemotiveerd te zijn om hun gedrag met behulp van het herstelrecht aan te passen. De positieve visie die de medewerkers uitten over het herstelrecht zou kunnen zorgen voor de door hen beschreven positieve uitkomst hiervan. Echter blijkt het herstelrecht niet een alternatief voor traditioneel straffen, maar eerder een aanvulling hierop. Vervolgonderzoek wordt aanbevolen te focussen op de werking van het herstelrecht op scholen van andere onderwijsniveaus en leerlingen met andere achtergronden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleLeerlingen en Schoolmedewerkers over het Herstelrecht in het Voortgezet Onderwijs: In Hoevere is het Herstelrecht Toepasbaar in Nederland?
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHerstelrecht; sociale verbintenis; middelbare school; ervaring;
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record