View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Eigen Regie volgens Ouders en Professionals

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kusters, BHTH-5937388 en Ploeg, MR-5953936.pdf (416.5Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Kusters, B.H.T.H.
        Ploeg, M.R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Door de transitie van de wet op jeugdzorg naar de nieuwe Jeugdwet is in de hulpverlening voor jeugdigen de nadruk komen te liggen op eigen regie. Er is echter weinig bekend over eigen regie in de praktijk. Met deze kwalitatieve studie wordt onderzocht hoe ouders en professionals eigen regie definiëren en hoe zij eigen regie ervaren binnen de CJG’s Noord-Veluwe. Daarnaast zijn de helpende en belemmerende factoren voor eigen regie in kaart gebracht. Dit onderzoek heeft eigen regie geoperationaliseerd in de volgende kernelementen: eigenaarschap, kracht, motivatie en sociale contacten. Deze kernelementen lijken randvoorwaarden te zijn voor het kunnen ervaren van eigen regie. Voor dit onderzoek zijn vijf ouders en twee professionals, allen betrokken bij de CJG’s Noord-Veluwe, geïnterviewd middels een semi-gestructureerd interview. Daarnaast is er een focusgroep georganiseerd met drie professionals van het CJG Noord-Veluwe. De daaruit voortkomende data is geanalyseerd met behulp van analyse-software Nvivo. Uit de resultaten blijkt dat eigenaarschap als belangrijkste element van eigen regie naar voren komt bij zowel ouders als professionals. Met name zelf beslissen en zelf bepalen werden genoemd als zijnde belangrijk voor (het ervaren van) eigen regie. Het volgen van de ouder in zijn/haar hulpvraag door de professional, werd als belangrijkste helpende factor gezien. De grootst ervaren belemmering voor eigen regie is wet- en regelgeving. Deze belemmering is het sterkst ervaren door ouders van volwassen kinderen. Vanwege de geringe steekproef en de specifieke benadering van eigen regie door het CJG Noord-Veluwe kunnen deze resultaten niet gegeneraliseerd worden naar andere CJG’s in Nederland. Het is wenselijk om in vervolgonderzoek te kijken naar het ervaren van eigen regie door ouders met volwassen kinderen in de hulpverlening. Dit omdat ouders van volwassen kinderen minder eigen regie lijken te ervaren. Verder wordt aangeraden onderzoek te doen naar de rol van verantwoordelijkheid in het ervaren van eigen regie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34660
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo