Eigen Regie volgens Ouders en Professionals
Summary
Door de transitie van de wet op jeugdzorg naar de nieuwe Jeugdwet is in de hulpverlening voor
jeugdigen de nadruk komen te liggen op eigen regie. Er is echter weinig bekend over eigen regie
in de praktijk. Met deze kwalitatieve studie wordt onderzocht hoe ouders en professionals eigen
regie definiëren en hoe zij eigen regie ervaren binnen de CJG’s Noord-Veluwe. Daarnaast zijn de
helpende en belemmerende factoren voor eigen regie in kaart gebracht. Dit onderzoek heeft eigen
regie geoperationaliseerd in de volgende kernelementen: eigenaarschap, kracht, motivatie en
sociale contacten. Deze kernelementen lijken randvoorwaarden te zijn voor het kunnen ervaren
van eigen regie. Voor dit onderzoek zijn vijf ouders en twee professionals, allen betrokken bij de
CJG’s Noord-Veluwe, geïnterviewd middels een semi-gestructureerd interview. Daarnaast is er
een focusgroep georganiseerd met drie professionals van het CJG Noord-Veluwe. De daaruit
voortkomende data is geanalyseerd met behulp van analyse-software Nvivo. Uit de resultaten
blijkt dat eigenaarschap als belangrijkste element van eigen regie naar voren komt bij zowel
ouders als professionals. Met name zelf beslissen en zelf bepalen werden genoemd als zijnde
belangrijk voor (het ervaren van) eigen regie. Het volgen van de ouder in zijn/haar hulpvraag
door de professional, werd als belangrijkste helpende factor gezien. De grootst ervaren
belemmering voor eigen regie is wet- en regelgeving. Deze belemmering is het sterkst ervaren
door ouders van volwassen kinderen. Vanwege de geringe steekproef en de specifieke benadering
van eigen regie door het CJG Noord-Veluwe kunnen deze resultaten niet gegeneraliseerd worden
naar andere CJG’s in Nederland. Het is wenselijk om in vervolgonderzoek te kijken naar het
ervaren van eigen regie door ouders met volwassen kinderen in de hulpverlening. Dit omdat
ouders van volwassen kinderen minder eigen regie lijken te ervaren. Verder wordt aangeraden
onderzoek te doen naar de rol van verantwoordelijkheid in het ervaren van eigen regie.