Werkgeheugentraining Niet Effectief bij Kinderen met Aandachtsproblemen
Author
Vlaspolder, B.
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: Aandachtsproblemen bij kinderen zijn een veel gehoorde klacht op basisscholen. In dit onderzoek is gekeken of werkgeheugentraining Jungle Memory effect heeft op het visueel-ruimtelijk en verbaal werkgeheugen en inhibitie bij kinderen met aandachtsproblemen. Methode: Via selecte steekproeftrekking zijn veertien scholen uit Rotterdam, Klundert en Deventer geselecteerd. De werkgeheugentraining conditie bestond uit 20 kinderen en de controleconditie uit 19 kinderen, waaronder 28 jongens en 11 meisjes met een gemiddelde leeftijd van 10.9 jaar (SD = 0.98). Resultaten: Visueel-ruimtelijk werkgeheugen, verbaal werkgeheugen en inhibitie zijn getest bij kinderen met aandachtsproblemen. De resultaten laten geen effect van Jungle Memory zien op de korte termijn. Conclusie: Dit onderzoek laat zien dat op de korte termijn Jungle Memory niet helpt om het visueel-ruimtelijk en verbaal werkgeheugen en inhibitie bij kinderen met aandachtsproblemen te verbeteren en geeft richting voor vervolgonderzoek.