Effectiviteit van Rots en Water op psychosociale problemen van VMBO leerlingen, gemedieerd door sociale veiligheid in de klas
Summary
Hoewel onderzoek suggereert dat de interventie Rots en Water (R&W), effectief is om psychosociale problemen onder VMBO leerlingen te verminderen, heeft geen effectonderzoek dit onderbouwd. Doel: Huidig onderzoek richtte zich op de effectiviteit van R&W om psychosociale problemen onder VMBO leerlingen te verminderen en of dit effect werd gemedieerd door sociale veiligheid in de klas. Methode: In totaal namen 673 Nederlandse brugklas VMBO leerlingen (Mleeftijd=12.9) deel aan het onderzoek. Aan het begin van het schooljaar (T1) en aan het eind van het schooljaar (T2), vulden zij een vragenlijst in. De Youth Self Report (YSR) was gebruikt om psychosociale problemen te meten en de Classroom Peer Context Questionnaire (CPCQ) was gebruikt om sociale veiligheid in de klas te meten. Data werd geanalyseerd met een ANCOVA en een mediatieanalyse. Resultaten: Er was
geen significant verschil gevonden in psychosociale problemen, tussen de experimentele- en controle groep.
Daarnaast was sociale veiligheid in de klas geen mediator, omdat er geen significant verschil was in sociale veiligheid
in de klas tussen de experimentele- en controle groep. Echter, psychosociale problemen verminderden significant
wanneer sociale veiligheid in de klas toenam. Conclusie: Dit effectonderzoek demonstreerde dat R&W geen effect
heeft op psychosociale problemen onder VMBO leerlingen. Scholen kunnen geadviseerd worden een interventie te
kiezen dat sociale veiligheid in de klas vergroot, aangezien dit psychosociale problemen mogelijk doet afnemen.