Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorMertens, E.
dc.contributor.advisorReitz, E.
dc.contributor.authorDirkse, S.T.
dc.date.accessioned2020-02-20T19:00:55Z
dc.date.available2020-02-20T19:00:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34556
dc.description.abstractHoewel onderzoek suggereert dat de interventie Rots en Water (R&W), effectief is om psychosociale problemen onder VMBO leerlingen te verminderen, heeft geen effectonderzoek dit onderbouwd. Doel: Huidig onderzoek richtte zich op de effectiviteit van R&W om psychosociale problemen onder VMBO leerlingen te verminderen en of dit effect werd gemedieerd door sociale veiligheid in de klas. Methode: In totaal namen 673 Nederlandse brugklas VMBO leerlingen (Mleeftijd=12.9) deel aan het onderzoek. Aan het begin van het schooljaar (T1) en aan het eind van het schooljaar (T2), vulden zij een vragenlijst in. De Youth Self Report (YSR) was gebruikt om psychosociale problemen te meten en de Classroom Peer Context Questionnaire (CPCQ) was gebruikt om sociale veiligheid in de klas te meten. Data werd geanalyseerd met een ANCOVA en een mediatieanalyse. Resultaten: Er was geen significant verschil gevonden in psychosociale problemen, tussen de experimentele- en controle groep. Daarnaast was sociale veiligheid in de klas geen mediator, omdat er geen significant verschil was in sociale veiligheid in de klas tussen de experimentele- en controle groep. Echter, psychosociale problemen verminderden significant wanneer sociale veiligheid in de klas toenam. Conclusie: Dit effectonderzoek demonstreerde dat R&W geen effect heeft op psychosociale problemen onder VMBO leerlingen. Scholen kunnen geadviseerd worden een interventie te kiezen dat sociale veiligheid in de klas vergroot, aangezien dit psychosociale problemen mogelijk doet afnemen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.language.isonl
dc.titleEffectiviteit van Rots en Water op psychosociale problemen van VMBO leerlingen, gemedieerd door sociale veiligheid in de klas
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsRots en Water Interventie; Psychosociale Problemen; Sociale Veiligheid in de Klas; VMBO Leerlingen
dc.subject.courseuuClinical Child, Family and Education Studies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record