View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Leren in lean: Een vanzelfsprekendheid of toch niet?! Een onderzoek naar de manier waarin het individueel en collectief leeraspect gerealiseerd wordt bij de implementatie van lean binnen de Rabobank!

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis OVM Manuel Quaden.pdf (1.826Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Quaden, M.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Anno 2018 voelen organisaties de urgentie om met ‘zo min mogelijk’ ‘zoveel mogelijk’ te doen en te produceren. Veroorzaakt door de gebeurtenissen in de financiële sector en de hierop volgende de verminderende toegang van bedrijven tot kapitaal en krediet, zijn organisaties op zoek naar methoden om enerzijds de kosten te verlagen en anderzijds de kwaliteit te kunnen blijven garanderen. De managementfilosofie is hier een voorbeeld van. Lean is in het kort te omschrijven als: ‘Leren werken zonder verspillingen’. Het is een denk- en werkwijze gericht op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen. Echter, in hoeverre kan lean nu een blijvende bijdrage leveren aan de cultuur van continu verbeteren, en is lean dan voor elk type organisatie de oplossing. Hoe kan lean worden overgebracht op de medewerkers, zodat zij zelf zo klantgericht en efficiënt mogelijk te werk kunnen gaan? Hoe kan dit leervermogen bij de professional worden gestimuleerd? Deze masterthesis brengt op basis van een kwalitatieve casestudy binnen Rabobank vernieuwing aan in het wetenschappelijke debat over de vraag op welke manier de leeraspecten van medewerkers en organisatie een rol spelen bij de implementatie van lean en de bijbehorende principes. Uit de analyse van de resultaten is op te maken dat het leerproces bij de implementatie van lean bij de Rabobank vooral gefocust is op de opleiding en training van werknemers. Echter zorgen deze verschillende kennisniveaus van de verschillende opleidingen ervoor dat het moeilijk is een cultuur van continu verbeteren te ontwikkelen, omdat pas kan worden geleerd van elkaar wanneer men eenzelfde kennisniveau heeft. Daarnaast speelt het type organisatie een grote rol in de manier waarop geleerd wordt binnen de organisatie en zo ook hoe lean daadwerkelijk kan worden verankerd in de cultuur. Deze uitkomsten bieden organisaties inzicht in de effecten voor de implementatie van lean met betrekking tot het leren van medewerkers en organisatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34481
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo