Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorWilts, A.S.
dc.contributor.authorQuaden, M.S.
dc.date.accessioned2020-01-13T18:00:38Z
dc.date.available2020-01-13T18:00:38Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34481
dc.description.abstractAnno 2018 voelen organisaties de urgentie om met ‘zo min mogelijk’ ‘zoveel mogelijk’ te doen en te produceren. Veroorzaakt door de gebeurtenissen in de financiële sector en de hierop volgende de verminderende toegang van bedrijven tot kapitaal en krediet, zijn organisaties op zoek naar methoden om enerzijds de kosten te verlagen en anderzijds de kwaliteit te kunnen blijven garanderen. De managementfilosofie is hier een voorbeeld van. Lean is in het kort te omschrijven als: ‘Leren werken zonder verspillingen’. Het is een denk- en werkwijze gericht op het continu verbeteren van bedrijfsprocessen. Echter, in hoeverre kan lean nu een blijvende bijdrage leveren aan de cultuur van continu verbeteren, en is lean dan voor elk type organisatie de oplossing. Hoe kan lean worden overgebracht op de medewerkers, zodat zij zelf zo klantgericht en efficiënt mogelijk te werk kunnen gaan? Hoe kan dit leervermogen bij de professional worden gestimuleerd? Deze masterthesis brengt op basis van een kwalitatieve casestudy binnen Rabobank vernieuwing aan in het wetenschappelijke debat over de vraag op welke manier de leeraspecten van medewerkers en organisatie een rol spelen bij de implementatie van lean en de bijbehorende principes. Uit de analyse van de resultaten is op te maken dat het leerproces bij de implementatie van lean bij de Rabobank vooral gefocust is op de opleiding en training van werknemers. Echter zorgen deze verschillende kennisniveaus van de verschillende opleidingen ervoor dat het moeilijk is een cultuur van continu verbeteren te ontwikkelen, omdat pas kan worden geleerd van elkaar wanneer men eenzelfde kennisniveau heeft. Daarnaast speelt het type organisatie een grote rol in de manier waarop geleerd wordt binnen de organisatie en zo ook hoe lean daadwerkelijk kan worden verankerd in de cultuur. Deze uitkomsten bieden organisaties inzicht in de effecten voor de implementatie van lean met betrekking tot het leren van medewerkers en organisatie.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1914740
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleLeren in lean: Een vanzelfsprekendheid of toch niet?! Een onderzoek naar de manier waarin het individueel en collectief leeraspect gerealiseerd wordt bij de implementatie van lean binnen de Rabobank!
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordslean, Individueel leren, collectief leren
dc.subject.courseuuOrganisaties, verandering en management


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record