Plezierig Leren van en met Elkaar in Houten. Een onderzoek naar motieven voor een vrijwillige bijdrage aan de PCS in Gemeente Houten.
Author
Boom, P.C. van der
Koelmans, J.
Krugten, E.G.S. van
Mortel, L.C.M. van de
Metadata
Show full item recordSummary
In deze studie is onderzocht wat bevorderende en belemmerende factoren zijn voor burgers in de Gemeente Houten om een vrijwillige bijdrage te leveren aan de Pedagogische Civil Society [PCS]. Dit is onderzocht aan de hand van een kwantitatieve vragenlijst met kwalitatieve onderdelen, welke is afgenomen bij 124 burgers uit de Gemeente Houten. Uit de vragenlijst komt het meest naar voren dat het belangrijk is dat burgers kunnen leren van het leveren van een vrijwillige bijdrage en dat zij hierin plezier ervaren. Daarnaast is er een significant verband gevonden tussen het hebben van kinderen en het leveren van een vrijwillige bijdrage. Vervolgens worden er verschillende aanbevelingen gedaan voor de gemeente, zoals meer bekendheid geven aan de PCS in Houten, het creëren van ontmoetingsplekken, het opstarten van een website waarop mensen hulp kunnen aanbieden en vragen, het aantrekkelijk maken voor de burgers om een bijdrage te leveren en als laatste dat de gemeente aansluit bij wat de burger wil leren, door mogelijkheden te bieden om zich vrijwillig in te zetten.