Satire in de klas; Onderzoek naar een digitale lessenreeks over satire voor de havobovenbouw.
Author
Poorter, J. de
Metadata
Show full item recordSummary
In dit onderzoek wil ik tot een digitale lessenreeks voor het literatuuronderwijs komen, die havoleerlingen inzicht biedt in hoe satire werkt binnen de maatschappelijke context (in plaats van wat satire is of hoe het is bedoeld) in heden en verleden. Het doel is om aan de hand van moderne satirische media-uitingen havobovenbouwleerlingen inzicht te laten verwerven in de werking van historische satirische teksten in hun historische context. Satire is een mediaoverstijgend fenomeen dat voorkomt in verschillende periodes. In moderne media kunnen leerlingen technieken analyseren die ook in oude teksten voorkomen.
Dit onderzoeksverslag beperkt zich tot het ontwerponderzoek zelf, bestaande uit een letterkundige/theoretische poot en een didactisch-theoretische poot. De digitale lessenreeks zal vervolgens in mijn praktijkgerichte onderzoek (onderdeel van de master Educatie en communicatie) empirisch getest worden.