View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De creatie van een standpunt: een onderzoek naar de presentatie van verschillende standpunten in de documentaire code rood: de doodstraf.

        Thumbnail
        View/Open
        Marijke de Jong BA-eindwerkstuk 2014 s1035501 code rood.pdf (978.1Kb)
        Author
        Jong, M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De documentaire CODE ROOD: DE DOODSTRAF begint met een voice-overtekst die aangeeft dat er een overzicht zal worden gegeven van de ‘zin en onzin van de doodstraf’. Enerzijds lijkt er in de documentaire een evenwichtig beeld te worden gegeven, anderzijds lijkt de documentaire te sturen in de interpretatie van de argumenten. De vraag hoe er in de documentaire een standpunt wordt gecreëerd door te kijken naar zowel de inhoudelijke als formele aspecten staat in dit onderzoek dan ook centraal. Bij de analyse wordt gebruik gemaakt van een transcribering van de gesproken tekst en een schematisch overzicht met de camera-afstand tot de geïnterviewden. Uit deze analyses blijkt dat de nadruk wordt gelegd op de tegenargumenten als het gaat om de voor- of nadelen van de doodstraf. Er zijn meer tegen- dan voorstanders aan het woord en de tegenstanders krijgen ook meer spreektijd in de documentaire. Doordat programmamaakster Jessica Villerius niet alleen de voice overs inspreekt en de interviewvragen stelt, maar ook als geïnterviewde naar voren komt, komt haar mening bovendien het meest naar voren in de documentaire. Ook bij de camera-afstanden en de tijd dat iemand in beeld is, wordt er nadruk gelegd op de verhalen van de tegenstanders. Door zowel inhoudelijk als formeel de nadruk te leggen op de tegenargumenten als het gaat om de doodstraf wordt een tegenstandpunt gecreëerd. Er wordt niet expliciet aangegeven dat er uiteen wordt gezet wat de nadelen van de doodstraf zijn, maar de documentaire gaat op zoek naar de ‘zin of onzin’ van de doodstraf. De inhoud en de opbouw van de documentaire lijkt de stelling op zoek te gaan naar het evenwicht tussen voor- en tegenargumenten tegen te spreken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34088
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo