View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe kunnen adolescenten in de leeftijd van zestien t/m achttien jaar in de gemeente Renkum betrokken worden bij de PCS.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Beelen, R-5613221 en Feuilletau de Bruijn, RSE-5623405 en Gieling, RV-5623987.pdf (543.3Kb)
        Author
        Beelen, R.
        Feuilletau de Bruyn, R.S.E.
        Gieling, R.V.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit artikel is om met behulp van kwalitatieve technieken de stimuleringsmaatregelen van maatschappelijke participatie in de Pedagogische Civil Society door adolescenten in de gemeente Renkum te inventariseren. Dataverzameling vindt plaats middels drie focusgroepen met in totaal zeventien jongeren, achttien face-to-face enquêtes zijn afgenomen en interviews met zeven jongerenwerkers. Uit de resultaten blijkt dat niet-ouderlijke opvoeders een bijdrage kunnen leveren aan het positieve klimaat tussen jongeren en de buurt. Het geven van voorbeelden van vrijwilligerswerk, persoonlijke verhalen van jongeren die vrijwilligerswerk doen en informatie over wat je ervan leert, is informatie die de jongeren een beter beeld geven over de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Momenteel verwachten jongeren dat er niemand komt opdagen als zij iets organiseren en zij hebben bovendien weinig tijd om vrijwilligerswerk te doen. Uiteindelijk is de analyse gebruikt om vijf aanbevelingen te kunnen doen aan de gemeente Renkum omtrent de participatie van jongeren in de Pedagogische Civil Society. Deze aanbevelingen zijn het inzetten van een training voor jongerenwerkers om pro-sociaal gedrag te stimuleren, buurtgenoten met elkaar in gesprek laten gaan, jongeren mee te laten praten over probleemdefinities, de burgemeester dient in te zetten op een attractieve aanpak en het actief benaderen van jongeren voor vrijwilligerswerk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34066
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo