Hoe kunnen adolescenten in de leeftijd van zestien t/m achttien jaar in de gemeente Renkum betrokken worden bij de PCS.
Author
Beelen, R.
Feuilletau de Bruyn, R.S.E.
Gieling, R.V.
Metadata
Show full item recordSummary
Het doel van dit artikel is om met behulp van kwalitatieve technieken de stimuleringsmaatregelen van maatschappelijke participatie in de Pedagogische Civil
Society door adolescenten in de gemeente Renkum te inventariseren. Dataverzameling vindt plaats middels drie focusgroepen met in totaal zeventien jongeren, achttien face-to-face enquêtes zijn afgenomen en interviews met zeven jongerenwerkers. Uit de resultaten blijkt dat niet-ouderlijke opvoeders een bijdrage kunnen leveren aan het positieve klimaat tussen jongeren en de buurt. Het geven van voorbeelden van vrijwilligerswerk, persoonlijke verhalen van jongeren die vrijwilligerswerk doen en informatie over wat je ervan leert, is informatie die de jongeren een beter beeld geven over de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Momenteel verwachten jongeren dat er niemand komt opdagen als zij iets organiseren en zij hebben bovendien weinig tijd om vrijwilligerswerk te doen. Uiteindelijk is de analyse gebruikt om vijf aanbevelingen te kunnen doen aan de gemeente Renkum omtrent de participatie van jongeren in de Pedagogische Civil Society. Deze aanbevelingen zijn het inzetten van een training voor jongerenwerkers om pro-sociaal gedrag te stimuleren, buurtgenoten met elkaar in gesprek laten gaan, jongeren mee te laten praten over probleemdefinities, de burgemeester dient in te zetten op een attractieve aanpak en het actief benaderen van jongeren voor vrijwilligerswerk.