Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHorjus, B.
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorBeelen, R.
dc.contributor.authorFeuilletau de Bruyn, R.S.E.
dc.contributor.authorGieling, R.V.
dc.date.accessioned2018-10-03T17:01:26Z
dc.date.available2018-10-03T17:01:26Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34066
dc.description.abstractHet doel van dit artikel is om met behulp van kwalitatieve technieken de stimuleringsmaatregelen van maatschappelijke participatie in de Pedagogische Civil Society door adolescenten in de gemeente Renkum te inventariseren. Dataverzameling vindt plaats middels drie focusgroepen met in totaal zeventien jongeren, achttien face-to-face enquêtes zijn afgenomen en interviews met zeven jongerenwerkers. Uit de resultaten blijkt dat niet-ouderlijke opvoeders een bijdrage kunnen leveren aan het positieve klimaat tussen jongeren en de buurt. Het geven van voorbeelden van vrijwilligerswerk, persoonlijke verhalen van jongeren die vrijwilligerswerk doen en informatie over wat je ervan leert, is informatie die de jongeren een beter beeld geven over de mogelijkheden voor vrijwilligerswerk. Momenteel verwachten jongeren dat er niemand komt opdagen als zij iets organiseren en zij hebben bovendien weinig tijd om vrijwilligerswerk te doen. Uiteindelijk is de analyse gebruikt om vijf aanbevelingen te kunnen doen aan de gemeente Renkum omtrent de participatie van jongeren in de Pedagogische Civil Society. Deze aanbevelingen zijn het inzetten van een training voor jongerenwerkers om pro-sociaal gedrag te stimuleren, buurtgenoten met elkaar in gesprek laten gaan, jongeren mee te laten praten over probleemdefinities, de burgemeester dient in te zetten op een attractieve aanpak en het actief benaderen van jongeren voor vrijwilligerswerk.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent556381
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe kunnen adolescenten in de leeftijd van zestien t/m achttien jaar in de gemeente Renkum betrokken worden bij de PCS.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record