View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Visie Op Aanpak van Behandelaars van Agressief Gedrag bij Jongeren met Licht Verstandelijke Beperking in de Residentiële Jeugdhulpverlening

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Sen, E-5638771 en Sen-Apacik, E-5630002 en Kraaij, M-5622018.pdf (598.6Kb)
        Author
        Şen, E.
        Şen, E.
        Kraaij, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de visie op aanpak van behandelaars met betrekking tot agressief gedrag door LVB jongeren in residentiele hulpverlening. Voor dit onderzoek zijn 18 behandelaars binnen eenzelfde instelling, waaronder één stagiaire geïnterviewd over hun visie op aanpak van de behandelaars op agressief gedrag. Er werd gebruik gemaakt van een open interview en de gegevens zijn kwalitatief geanalyseerd. Uit de interviews blijkt dat de behandelaars eenduidig zijn in de definitie van agressie. Wat betreft het handelen, blijkt dat de behandelaars meer preventief handelen dan curatief. Hierbij vinden behandelaars het belangrijk cliëntgericht te werken en een voorbeeldfiguur te zijn voor de jongeren. De behandelaars vinden het belangrijk te reflecteren en evalueren na een escalatie. Dit laat zien dat de behandelaars bewust handelen. Dit onderzoek heeft aangetoond dat behandelaars, hoewel ze trainingen aangeboden krijgen, behoefte hebben aan zowel collegiale als organisatorische ondersteuning om beter agressie aan te pakken binnen de instelling.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34055
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo