Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorŞen, E.
dc.contributor.authorŞen, E.
dc.contributor.authorKraaij, M.
dc.date.accessioned2018-10-03T17:01:26Z
dc.date.available2018-10-03T17:01:26Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34055
dc.description.abstractHet doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van de visie op aanpak van behandelaars met betrekking tot agressief gedrag door LVB jongeren in residentiele hulpverlening. Voor dit onderzoek zijn 18 behandelaars binnen eenzelfde instelling, waaronder één stagiaire geïnterviewd over hun visie op aanpak van de behandelaars op agressief gedrag. Er werd gebruik gemaakt van een open interview en de gegevens zijn kwalitatief geanalyseerd. Uit de interviews blijkt dat de behandelaars eenduidig zijn in de definitie van agressie. Wat betreft het handelen, blijkt dat de behandelaars meer preventief handelen dan curatief. Hierbij vinden behandelaars het belangrijk cliëntgericht te werken en een voorbeeldfiguur te zijn voor de jongeren. De behandelaars vinden het belangrijk te reflecteren en evalueren na een escalatie. Dit laat zien dat de behandelaars bewust handelen. Dit onderzoek heeft aangetoond dat behandelaars, hoewel ze trainingen aangeboden krijgen, behoefte hebben aan zowel collegiale als organisatorische ondersteuning om beter agressie aan te pakken binnen de instelling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent613055
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVisie Op Aanpak van Behandelaars van Agressief Gedrag bij Jongeren met Licht Verstandelijke Beperking in de Residentiële Jeugdhulpverlening
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsagressie, residentiele hulpverlening, behandelaars, licht verstandelijk beperkte jongeren, visie, aanpak, begeleidingsstijl en trainingen
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record