View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De invloed van ouders, leeftijdgenoten, school, en (sport)club op de intensiteit van het gebruik van social media door Nederlandse jongeren tussen twaalf en vijftien jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Rikken, MD-5633095 en Koertshuis, JGE-9432639.pdf (245.7Kb)
        Author
        Rikken, M.D.
        Koertshuis, J.G.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit onderzoek richt zich op de vraag in welke mate ouders, school, leeftijdgenoten en (sport) clubs door te praten met jongeren over hun social media gebruik, invloed kunnen uitoefenen op de intensiteit van het gebruik ervan. Als onderzoeksmethode is een schriftelijke vragenlijst gebruikt die afgenomen is bij jongeren tussen de 12 en 15 jaar. De resultaten laten zien dat praten over social media met ouders het grootste effect heeft op de intensiteit van social media gebruik gevolgd door leeftijdsgenoten, (sport)club en school. De effectgroottes zijn echter allemaal gering. Op basis van deze onderzoeksresultaten kan er gezegd worden dat de invloed die ouders, school, leeftijdgenoten en (sport)clubs uitoefenen op de intensiteit van social media gebruik, gering is en dat ouders de meeste invloed hebben gevolgd door leeftijdgenoten, (sport)clubs en school. Hierbij moet er rekening gehouden worden met sekse verschillen in zowel de intensiteit van social media gebruik als de invloed van ‘praten over social media’ vanuit ouders, leeftijdsgenoten, school en (sport) club. Opvallend, gezien de opvoedkundige taak van de school, is het zeer zwakke, enigszins negatieve verband tussen communicatie binnen de school over gebruik van social media en de intensiteit van het gebruik ervan. De invloed van (sport) clubs op het gedrag van jongeren lijkt onderschat te worden. Bewust inzetten van die invloed op de intensiteit van social media gebruik lijkt voor de hand te liggen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34033
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo