Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaerveldt, C.
dc.contributor.authorRikken, M.D.
dc.contributor.authorKoertshuis, J.G.E.
dc.date.accessioned2018-10-03T17:01:26Z
dc.date.available2018-10-03T17:01:26Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/34033
dc.description.abstractDit onderzoek richt zich op de vraag in welke mate ouders, school, leeftijdgenoten en (sport) clubs door te praten met jongeren over hun social media gebruik, invloed kunnen uitoefenen op de intensiteit van het gebruik ervan. Als onderzoeksmethode is een schriftelijke vragenlijst gebruikt die afgenomen is bij jongeren tussen de 12 en 15 jaar. De resultaten laten zien dat praten over social media met ouders het grootste effect heeft op de intensiteit van social media gebruik gevolgd door leeftijdsgenoten, (sport)club en school. De effectgroottes zijn echter allemaal gering. Op basis van deze onderzoeksresultaten kan er gezegd worden dat de invloed die ouders, school, leeftijdgenoten en (sport)clubs uitoefenen op de intensiteit van social media gebruik, gering is en dat ouders de meeste invloed hebben gevolgd door leeftijdgenoten, (sport)clubs en school. Hierbij moet er rekening gehouden worden met sekse verschillen in zowel de intensiteit van social media gebruik als de invloed van ‘praten over social media’ vanuit ouders, leeftijdsgenoten, school en (sport) club. Opvallend, gezien de opvoedkundige taak van de school, is het zeer zwakke, enigszins negatieve verband tussen communicatie binnen de school over gebruik van social media en de intensiteit van het gebruik ervan. De invloed van (sport) clubs op het gedrag van jongeren lijkt onderschat te worden. Bewust inzetten van die invloed op de intensiteit van social media gebruik lijkt voor de hand te liggen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent251616
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe invloed van ouders, leeftijdgenoten, school, en (sport)club op de intensiteit van het gebruik van social media door Nederlandse jongeren tussen twaalf en vijftien jaar
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSocial media; jongeren; invloed ;ouders; school; (sport)club
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record