View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe televisie online blijft voortleven: de creatie van flow bij het videoplatform NLZIET

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelor Eindwerkstuk Ivo Nijland 5836735.pdf (1.043Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Nijland, I.F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het aantal videoplatformen blijft groeien, ook op de Nederlandse markt. Elk platform strijdt als het ware om de aandacht van de kijker. Dit kan onder andere door het aanbieden van content die nergens anders te zien is en de manier waarop het platform is opgebouwd. Juist dit laatste is waar in dit onderzoek naar gekeken wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van de casestudy NLZIET, een videoplatform met een gecombineerd aanbod van drie afzonderlijke videodiensten: NPO Start, RTL XL en KIJK. Daarbij staat het concept van flow centraal in dit onderzoek. Een concept dat door Raymond Williams besproken is met betrekking tot de lineaire televisie, wat neerkomt op dat tekstuele items doelbewust verbonden zijn om onderbrekingen te voorkomen. In het theoretisch kader wordt toegewerkt naar het ‘two-part flow model’ van Lisa Perks met toegangsflow en geïsoleerde flow, dat veelvuldig aangehaald zal worden. Daarnaast worden de concepten van ‘unbundling’, navigatie en een universum besproken. De analyse zelf betreft een discursieve interface-analyse, waarbij gekeken wordt naar affordances. Deze eigenschappen die een gebruiker tot iets in staat stellen of juist belemmeren, worden besproken aan de hand van drie categorieën die bij deze methode behoren. Dit zijn functionele, cognitieve en zintuiglijke affordances. Dit biedt uiteindelijk een raamwerk om flow bij een videoplatform mee te analyseren. Wat uiteindelijk zal blijken, is dat er sprake is van meerdere toegangen tot een flow, die ook afhankelijk zijn van de intenties van gebruikers. Zo krijgt een gebruiker die nog niet weet wat gevonden moet worden, te maken met een duidelijke scheiding tussen de drie videodiensten. Bovendien blijft de lineaire flow een belangrijke rol spelen binnen deze omgeving, wat ook weer een extra toegang biedt tot een flow. Wanneer een gebruiker uiteindelijk bij een aflevering terechtkomt, is er sprake van een geïsoleerde flow. Deze flow is letterlijk geïsoleerd, omdat een gebruiker niet verder dan de beschikbare afleveringen van het desbetreffende programma wordt geleid. Telkens dient de flow weer opnieuw betreden te worden. Uiteindelijk geldt dat hoe minder stappen nodig zijn om bij een aflevering te komen, des te soepeler de flow is. NLZIET lijkt uiteindelijk een soepelere flow te creëren voor een gebruiker die al haast precies weet wat hij/zij wil vinden, dan voor een gebruiker die dat nog niet weet.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33806
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo