Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorSanders, W.
dc.contributor.authorNijland, I.F.
dc.date.accessioned2019-09-02T17:00:23Z
dc.date.available2019-09-02T17:00:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33806
dc.description.abstractHet aantal videoplatformen blijft groeien, ook op de Nederlandse markt. Elk platform strijdt als het ware om de aandacht van de kijker. Dit kan onder andere door het aanbieden van content die nergens anders te zien is en de manier waarop het platform is opgebouwd. Juist dit laatste is waar in dit onderzoek naar gekeken wordt. Dit wordt gedaan aan de hand van de casestudy NLZIET, een videoplatform met een gecombineerd aanbod van drie afzonderlijke videodiensten: NPO Start, RTL XL en KIJK. Daarbij staat het concept van flow centraal in dit onderzoek. Een concept dat door Raymond Williams besproken is met betrekking tot de lineaire televisie, wat neerkomt op dat tekstuele items doelbewust verbonden zijn om onderbrekingen te voorkomen. In het theoretisch kader wordt toegewerkt naar het ‘two-part flow model’ van Lisa Perks met toegangsflow en geïsoleerde flow, dat veelvuldig aangehaald zal worden. Daarnaast worden de concepten van ‘unbundling’, navigatie en een universum besproken. De analyse zelf betreft een discursieve interface-analyse, waarbij gekeken wordt naar affordances. Deze eigenschappen die een gebruiker tot iets in staat stellen of juist belemmeren, worden besproken aan de hand van drie categorieën die bij deze methode behoren. Dit zijn functionele, cognitieve en zintuiglijke affordances. Dit biedt uiteindelijk een raamwerk om flow bij een videoplatform mee te analyseren. Wat uiteindelijk zal blijken, is dat er sprake is van meerdere toegangen tot een flow, die ook afhankelijk zijn van de intenties van gebruikers. Zo krijgt een gebruiker die nog niet weet wat gevonden moet worden, te maken met een duidelijke scheiding tussen de drie videodiensten. Bovendien blijft de lineaire flow een belangrijke rol spelen binnen deze omgeving, wat ook weer een extra toegang biedt tot een flow. Wanneer een gebruiker uiteindelijk bij een aflevering terechtkomt, is er sprake van een geïsoleerde flow. Deze flow is letterlijk geïsoleerd, omdat een gebruiker niet verder dan de beschikbare afleveringen van het desbetreffende programma wordt geleid. Telkens dient de flow weer opnieuw betreden te worden. Uiteindelijk geldt dat hoe minder stappen nodig zijn om bij een aflevering te komen, des te soepeler de flow is. NLZIET lijkt uiteindelijk een soepelere flow te creëren voor een gebruiker die al haast precies weet wat hij/zij wil vinden, dan voor een gebruiker die dat nog niet weet.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1093722
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe televisie online blijft voortleven: de creatie van flow bij het videoplatform NLZIET
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsFlow, videoplatform, videodienst, NLZIET, toegangsflow, geïsoleerde flow, televisiegids, lineaire televisie, online televisie
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record