View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De relatie tussen de boodschappen die jongeren krijgen vanuit hun omgeving over alcohol en hun alcoholgebruik

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Sekreve, ACV-4250893 en Hegeman, M-4236254.pdf (1.269Mb)
        Author
        Sekreve, A.C.V.
        Hegeman, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Naar aanleiding van schadelijk alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd is er sinds 1 januari 2014 een nieuwe alcoholwet ingesteld, deze wet verbiedt jongeren onder de 18 jaar om alcohol te drinken en te kopen. Met een vragenlijst onder 92 jongeren van 15 t/m 18 jaar is op een middelbare school binnen de Gemeente Delft, de relatie tussen boodschappen uit de omgeving over alcohol die jongeren ontvangen en hun daadwerkelijke alcoholgebruik onderzocht. Het bleek dat onder deze jongeren veel alcohol werd gedronken. Het waren vooral de positieve boodschappen over alcoholgebruik, namelijk: ‘alcohol is lekker’ en ‘alcohol is gezellig’, die jongeren ontvingen vanuit de omgeving die positief significant samenhingen met hun alcohol gebruik. Zij ontvingen ook negatieve boodschappen maar deze hingen echter nauwelijks significant samen met hun alcoholgebruik. Het leek zo te zijn dat de positieve boodschappen meer opgevangen werden door jongeren en hen meer beïnvloedden in hun alcoholgebruik. De boodschappen afkomstig van ouders en vrienden hingen het meest positief significant samen met alcoholgebruik. Een verklaring hiervoor is dat deze systemen de meest directe invloed hebben op deze jongeren omdat ze dichtbij staan. Verder bleek dat de jongeren na invoering van de nieuwe wet over het algemeen evenveel alcohol dronken als voor de nieuwe wetgeving. Daarbij werd er nauwelijks gecontroleerd op identiteitsbewijs in de horeca als zij alcohol wilden kopen. Alleen het verbieden van alcoholge bruik onder een bepaalde leeftijdsgrens lijkt dus niet voldoende te zijn om het gedrag van jongeren wat betreft alcoholgebruik te veranderen. De invloed van boodschappen uit de omgeving spelen ook een belangrijke rol in het al dan niet slagen van preventievan schadelijke alcoholgebruik.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33789
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo