dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Baerveldt, C. | |
dc.contributor.author | Sekreve, A.C.V. | |
dc.contributor.author | Hegeman, M. | |
dc.date.accessioned | 2018-10-03T17:01:19Z | |
dc.date.available | 2018-10-03T17:01:19Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33789 | |
dc.description.abstract | Naar aanleiding van schadelijk alcoholgebruik onder de Nederlandse jeugd is er sinds 1 januari 2014 een nieuwe
alcoholwet ingesteld, deze wet verbiedt jongeren onder de 18 jaar om alcohol te drinken en te kopen. Met een
vragenlijst onder 92 jongeren van 15 t/m 18 jaar is op een middelbare school binnen de Gemeente Delft, de
relatie tussen boodschappen uit de omgeving over alcohol die jongeren ontvangen en hun daadwerkelijke
alcoholgebruik onderzocht. Het bleek dat onder deze jongeren veel alcohol werd gedronken. Het waren vooral
de positieve boodschappen over alcoholgebruik, namelijk: ‘alcohol is lekker’ en ‘alcohol is gezellig’, die
jongeren ontvingen vanuit de omgeving die positief significant samenhingen met hun alcohol gebruik. Zij
ontvingen ook negatieve boodschappen maar deze hingen echter nauwelijks significant samen met hun
alcoholgebruik. Het leek zo te zijn dat de positieve boodschappen meer opgevangen werden door jongeren
en hen meer beïnvloedden in hun alcoholgebruik. De boodschappen afkomstig van ouders en vrienden hingen
het meest positief significant samen met alcoholgebruik. Een verklaring hiervoor is dat deze systemen de meest
directe invloed hebben op deze jongeren omdat ze dichtbij staan. Verder bleek dat de jongeren na invoering
van de nieuwe wet over het algemeen evenveel alcohol dronken als voor de nieuwe wetgeving. Daarbij werd er
nauwelijks gecontroleerd op identiteitsbewijs in de horeca als zij alcohol wilden kopen. Alleen het verbieden
van alcoholge bruik onder een bepaalde leeftijdsgrens lijkt dus niet voldoende te zijn om het gedrag van jongeren
wat betreft alcoholgebruik te veranderen. De invloed van boodschappen uit de omgeving spelen ook een
belangrijke rol in het al dan niet slagen van preventievan schadelijke alcoholgebruik. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1330859 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | De relatie tussen de boodschappen die jongeren krijgen vanuit hun omgeving over alcohol en hun alcoholgebruik | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Alcoholgebruik, boodschappen, omgeving, jongeren. | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |