View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De media hebben het gedaan Een onderzoek naar de invloed van nieuwsmediagebruik op de publieke opinie ten aanzien van de EU en Europese integratie

        Thumbnail
        View/Open
        scriptieeuropav10.doc (561.5Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Baars, R.L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De publieke opinie ten aanzien van de Europese Unie (EU) en Europese integratie kan door vele factoren worden verklaard. Dit onderzoek richt zich op de invloed van nieuwsmediagebruik op de publieke opinie ten aanzien van de EU en Europese integratie in Nederland. Gecontroleerd voor de eerder onderzochte factoren inkomen, opleidingsniveau, gepercipieerde culturele dreiging, een materialistische- of postmaterialistische waardeoriëntatie, cognitieve mobilisatie, leeftijd, geslacht, steun voor de eigen regering en overheid, en politieke partijkeuze blijkt dat het gebruik van enkel meer nieuwsmedia geen effect heeft. De nieuwsmedia in Nederland zijn ook niet overwegend negatief of positief over de EU en Europese integratie. De inhoud van de nieuwsmedia die iemand gebruikt is wel van belang. Hoe positiever de nieuwsmedia zijn die mensen gebruiken, hoe positiever ook de houding is ten aanzien van de EU en Europese integratie. Op basis van dit onderzoek worden ook conclusies getrokken over de invloed van andere factoren. De factoren opleiding, inkomen, een materialistische- of een postmaterialistische waardeoriëntatie hebben geen significant effect. Vrouwen zijn positiever over de EU en Europese integratie en ouderen zijn negatiever dan jongeren. Cognitieve mobilisatie en gepercipieerde culturele dreiging hebben een negatief effect. Het stemmen op een Eurosceptische of een confessionele partij heeft een negatieve invloed. Ten slotte zijn mensen met meer vertrouwen in de eigen regering en overheid positiever over de EU en Europese integratie. Deze conclusies zijn getrokken op basis van een multipele regressieanalyse waarbij gebruik is gemaakt van data van het Nationaal Kiezers Onderzoek (NKO) 2006. De mate waarin een nieuwsmedium negatief of positief is over de EU en Europese integratie is op een nieuwe en nauwkeurige manier vastgesteld. De manier waarop dit onderzoek is uitgevoerd zorgt voor een hoge interne en externe validiteit van de gevonden resultaten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3356
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo