Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBrandsma, G.J.
dc.contributor.advisorSteeg, M.W. van de
dc.contributor.authorBaars, R.L.
dc.date.accessioned2009-09-15T17:01:52Z
dc.date.available2009-09-15
dc.date.available2009-09-15T17:01:52Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3356
dc.description.abstractDe publieke opinie ten aanzien van de Europese Unie (EU) en Europese integratie kan door vele factoren worden verklaard. Dit onderzoek richt zich op de invloed van nieuwsmediagebruik op de publieke opinie ten aanzien van de EU en Europese integratie in Nederland. Gecontroleerd voor de eerder onderzochte factoren inkomen, opleidingsniveau, gepercipieerde culturele dreiging, een materialistische- of postmaterialistische waardeoriëntatie, cognitieve mobilisatie, leeftijd, geslacht, steun voor de eigen regering en overheid, en politieke partijkeuze blijkt dat het gebruik van enkel meer nieuwsmedia geen effect heeft. De nieuwsmedia in Nederland zijn ook niet overwegend negatief of positief over de EU en Europese integratie. De inhoud van de nieuwsmedia die iemand gebruikt is wel van belang. Hoe positiever de nieuwsmedia zijn die mensen gebruiken, hoe positiever ook de houding is ten aanzien van de EU en Europese integratie. Op basis van dit onderzoek worden ook conclusies getrokken over de invloed van andere factoren. De factoren opleiding, inkomen, een materialistische- of een postmaterialistische waardeoriëntatie hebben geen significant effect. Vrouwen zijn positiever over de EU en Europese integratie en ouderen zijn negatiever dan jongeren. Cognitieve mobilisatie en gepercipieerde culturele dreiging hebben een negatief effect. Het stemmen op een Eurosceptische of een confessionele partij heeft een negatieve invloed. Ten slotte zijn mensen met meer vertrouwen in de eigen regering en overheid positiever over de EU en Europese integratie. Deze conclusies zijn getrokken op basis van een multipele regressieanalyse waarbij gebruik is gemaakt van data van het Nationaal Kiezers Onderzoek (NKO) 2006. De mate waarin een nieuwsmedium negatief of positief is over de EU en Europese integratie is op een nieuwe en nauwkeurige manier vastgesteld. De manier waarop dit onderzoek is uitgevoerd zorgt voor een hoge interne en externe validiteit van de gevonden resultaten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent574976 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe media hebben het gedaan Een onderzoek naar de invloed van nieuwsmediagebruik op de publieke opinie ten aanzien van de EU en Europese integratie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEuropa, Europese Unie, EU, publieke opinie, nieuwsmedia, nieuwsmediagebruik, statistiek, regressie, multipele regressieanalyse
dc.subject.courseuuBestuur en Beleid


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record