View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        What's all the fuss about: de ervaring van hygge in relatie tot identiteit, mondialisering en plaats, onder jongvolwassenen in Aarhus

        Thumbnail
        View/Open
        Dalen, Emma van & Jong, Robbin de.pdf (1.317Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Jong, R.D. de
        Dalen, E.T. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Vanuit een basis van normen en waarden zoals die omschreven zijn in de Wet van Jante en vervolgens gepraktiseerd worden in de vorm van imagined sameness, bevat hygge noties van gelijkheid, een gesloten houding, saamhorigheid en veiligheid. Op die manier is hygge ook een soort reflectie van Deense cultuur en identiteit. Hoe men hygge tot uiting laat komen of ervaart is verder een persoonlijke ervaring. Dit komt vervolgens is dit terug te zien in de ruimtelijke omgeving die het podium vormt waarop hygge zich afspeelt. Dit kan zowel op collectief als individueel niveau. De markt heeft hygge ook opgemerkt en gebruikt nu de hygge-ervaring voor commerciële doeleinden. Hierin zit een onderscheid tussen subtiele en directe marketing van hygge. De subtiele vorm laat hygge in de Deense context terwijl directe marketing dat niet doet. Dit laatste zorgt er vervolgens weer voor dat de ervaring gereduceerd wordt tot één bepaalde ideale ervaring. Op die manier wordt hygge uit zijn Deense context gehaald en wordt er een nieuwe invulling aan gegeven waarin de informanten zichzelf niet terug herkennen. Zodoende staat hygge aan de basis van een tweestrijd tussen lokalisering en mondialisering wat resulteert in een continue herinterpretatie van hygge en daarmee Deense identiteit.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33393
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo