View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het verband tussen werkgeheugen en getalbegrip

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Kuijsters, JPCM-3644898 en Sanchez Ramos, MJ-9446494 en Spek, M van der-3948323.pdf (152.7Kb)
        Author
        Kuijsters, J.P.C.M.
        Sánchez Ramos, M.J.
        Spek, M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het beheersen van goede rekenvaardigheden is een goede voorspeller voor de schoolcarrière van een kind en essentieel voor het kunnen slagen in de maatschappij. Uit diverse onderzoeken blijkt dat er twee belangrijke en betrouwbare voorspellers zijn van de algemene rekenvaardigheden, namelijk getalbegrip en het werkgeheugen. In dit onderzoek is het verband onderzocht tussen werkgeheugen en getalbegrip onder kinderen van groep twee van Nederlandse basisscholen. Bij 85 kinderen uit groep twee van tien basisscholen is het werkgeheugen gemeten met subtests uit de Automated Working Memory Assessment en het getalbegrip met de getallenlijktaak. Tegen alle verwachtingen in duidden de analyses van de correlatietoets op niet significante samenhangen tussen getalbegrip en het werkgeheugen. Een daarna verrichte meervoudige regressieanalyse liet ook geen significant effect zien. Dit onderzoek heeft aangetoond dat er bij jonge, Nederlandse kinderen geen sprake is van een positief verband tussen werkgeheugen en getalbegrip. Echter is nog te weinig bekend over het werkgeheugen en getalbegrip bij deze jonge kinderen. Vervolgonderzoek naar de psychometrische kwaliteiten van de getallenlijntaak en de betrouwbaarheid en validiteit van de AMWA is wenselijk evenals een uitgebreider onderzoek naar jonge kinderen in de kleuterleeftijd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33388
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo