View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Mondige ouders, geobserveerde professionals

        View/Open
        SvdB Mondige ouders geobserveerde professionals.pdf (578.1Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Bogaard, S.T.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek staat de vraag centraal in hoeverre de mondigheid van ouders heeft geleid tot een verandering in de professionaliteit van docenten in het openbaar, protestantse en katholieke basisonderwijs. De professionaliteit van basisschooldocenten is geconceptualiseerd volgens Schön’s Reflexive Practitioner (1987; 1991). Door middel van een tijdschriftonderzoek zijn sinds 1946 de veranderingen in het contact tussen ouders en school, en docenten in het bijzonder, in kaart gebracht. De uitkomsten van de tijdschriftanalyse zijn door middel van interviews met oudere basisschooldocenten getoetst en van context voorzien. Aan de hand van het werk van Tonkens (2003) en Duyvendak et al. (2006) zijn twee theoretische scenario’s geformuleerd over de veranderingen in de professionaliteit van docenten. Docenten kunnen gedemotiveerd raken in hun werk. In dat geval is er sprake van deprofessionalisering. Maar men kan ook nieuwe vaardigheden opdoen en zich verder ontwikkelen om de dialoog met ouders aan te gaan. In dat geval is er sprake van reprofessionalisering.Hieruit is gebleken dat er meer sprake is van reprofessionalisering dan van deprofessionalisering van basisschooldocenten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3337
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo