dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Trappenburg, M. | |
dc.contributor.advisor | Michels, A. | |
dc.contributor.author | Bogaard, S.T.M. | |
dc.date.accessioned | 2009-09-15T17:00:32Z | |
dc.date.available | 2009-09-15 | |
dc.date.available | 2009-09-15T17:00:32Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3337 | |
dc.description.abstract | In dit onderzoek staat de vraag centraal in hoeverre de mondigheid van ouders heeft geleid tot een verandering in de professionaliteit van docenten in het openbaar, protestantse en katholieke basisonderwijs.
De professionaliteit van basisschooldocenten is geconceptualiseerd volgens Schön’s Reflexive Practitioner (1987; 1991). Door middel van een tijdschriftonderzoek zijn sinds 1946 de veranderingen in het contact tussen ouders en school, en docenten in het bijzonder, in kaart gebracht. De uitkomsten van de tijdschriftanalyse zijn door middel van interviews met oudere basisschooldocenten getoetst en van context voorzien.
Aan de hand van het werk van Tonkens (2003) en Duyvendak et al. (2006) zijn twee theoretische scenario’s geformuleerd over de veranderingen in de professionaliteit van docenten. Docenten kunnen gedemotiveerd raken in hun werk. In dat geval is er sprake van deprofessionalisering. Maar men kan ook nieuwe vaardigheden opdoen en zich verder ontwikkelen om de dialoog met ouders aan te gaan. In dat geval is er sprake van reprofessionalisering.Hieruit is gebleken dat er meer sprake is van reprofessionalisering dan van deprofessionalisering van basisschooldocenten. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 590035 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Mondige ouders, geobserveerde professionals | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | professionaliteit | |
dc.subject.keywords | primair onderwijs | |
dc.subject.keywords | basisschooldocent | |
dc.subject.keywords | reprofessionalisering | |
dc.subject.keywords | deprofessionalisering | |
dc.subject.keywords | reflective practitioner | |
dc.subject.keywords | mondigheid | |
dc.subject.courseuu | Bestuur en Beleid | |