View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe kunnen migrantenouders beter worden bereikt?

        View/Open
        Masterthesis Boekel, S. van -3208451.pdf (261.3Kb)
        Publication date
        2009
        Author
        Boekel, S.M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Migrantenouders en -kinderen worden relatief slecht bereikt door instellingen, projecten en initiatieven omtrent opvoeding en educatie. Het huidige kwalitatieve onderzoek richt zich op de vraag: welke kenmerken hebben de werkwijzen van Tilburgse professionals, werkzaam in de velden onderwijs of opvoeding, die het lukt om migrantenouders te bereiken? Volgens de literatuur zijn er vijf kernpunten die meer inzicht geven in mogelijke succesvolle kenmerken van de werkwijze van professionals, omtrent het bereiken van migrantenouders: wat is het belang van de culturele achtergrond en -competenties van professionals; kan er het beste wel of geen gebruik gemaakt worden van een doelgroepgerichte aanpak; wat voor rol heeft de attitude van de professional en dragen empowerment of outreachend werken bij aan het beter bereiken van migrantenouders? In het voorjaar van 2009 zijn 15 diepte- interviews gehouden met professionals uit Tilburg die succesvol zijn in het bereiken van migrantenouders. Hieruit blijkt, ten eerste, dat de geïnterviewde professionals geen doelgroepgerichte werkwijze gebruiken, maar wel rekening houden met individuele aspecten van de ouders, zoals de culturele achtergrond. Ten tweede blijkt passie voor het werk de betrokkenheid van de professional te vergroten, waardoor ouders beter bereikt worden. Ten slotte betekent outreachend werken in de praktijk niet enkel ´naar de ouders toe gaan´, maar gaat dit samen met vaardigheden, zoals goed luisteren en ingaan op alle problemen. Er wordt aanbevolen om hulpverleningsinitiatieven te koppelen aan leuke, laagdrempelige activiteiten, omdat migrantenouders een professional dan eerder met vragen of problemen zullen benaderen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3329
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo