View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "Het oer-Hollandsche aanbod bij Videoland" - een onderzoek naar de constructie van een Nederlandse identiteit op het video-on-demand platform Videoland.

        Thumbnail
        View/Open
        BA-EWS Het oer-Hollandsche aanbod bij Videoland.pdf (8.182Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Woude, S. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Er bestaan tegenwoordig verschillende manieren om televisieprogramma’s en films te kunnen consumeren. Eén van die manieren is via een online videoplatform. Televisie wordt gezien als een medium dat in staat is om een nationale identiteit te construeren. In deze scriptie wordt er onderzocht of een videoplatform ook in staat is om een nationale identiteit te construeren en hoe dit dan precies gebeurt. Met als casus het Nederlandse Videoland wordt er uitgegaan van de vraag: “Hoe wordt een Nederlandse identiteit geconstrueerd op het online videoplatform Videoland?” Dit wordt onderzocht op basis van expliciete en impliciete uitingen van een Nederlandse identiteit op het platform. Dit gebeurt op drie niveaus: de landingspagina voor het inloggen, de landingspagina na het inloggen en de nieuwspagina. Voor de analyse worden twee methodes gecombineerd. Namelijk een tekstuele analyse voor de verschillende teksten en afbeeldingen op het platform en een discursieve interface analyse voor de verschillende affordances van het platform. Uit dit onderzoek is gebleken dat er op Videoland een sturing plaatsvindt richting Nederlandse content via de zintuigelijke (uiterlijke vormgeving) en cognitieve affordances (benamingen van kopjes e.d.) die het platform vormgeven. De tekstuele aspecten benadrukken deze sturing zowel expliciet als impliciet. Er wordt door het platform een imagined community gecreëerd door de Nederlandse content te plaatsen onder kopjes als “populair” en “best bekeken”. Hierbij wordt er echter wel steeds een eenduidige Nederlandse identiteit geconstrueerd, waarbij weinig tot geen aandacht wordt geschonken aan regionale en etnische identiteiten binnen de overkoepelende Nederlandse nationale identiteit. De Nederlandse identiteit die door Videoland wordt geconstrueerd is voornamelijk vormgegeven door impliciete en expliciete verwijzingen naar blanke Nederlanders in de randstad en door deze identiteit af te zetten tegen een brede “internationale” identiteit van de andere mediateksten op het platform.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33074
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo