Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorGorp, J. van
dc.contributor.authorWoude, S. van der
dc.date.accessioned2019-08-02T17:00:52Z
dc.date.available2019-08-02T17:00:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/33074
dc.description.abstractEr bestaan tegenwoordig verschillende manieren om televisieprogramma’s en films te kunnen consumeren. Eén van die manieren is via een online videoplatform. Televisie wordt gezien als een medium dat in staat is om een nationale identiteit te construeren. In deze scriptie wordt er onderzocht of een videoplatform ook in staat is om een nationale identiteit te construeren en hoe dit dan precies gebeurt. Met als casus het Nederlandse Videoland wordt er uitgegaan van de vraag: “Hoe wordt een Nederlandse identiteit geconstrueerd op het online videoplatform Videoland?” Dit wordt onderzocht op basis van expliciete en impliciete uitingen van een Nederlandse identiteit op het platform. Dit gebeurt op drie niveaus: de landingspagina voor het inloggen, de landingspagina na het inloggen en de nieuwspagina. Voor de analyse worden twee methodes gecombineerd. Namelijk een tekstuele analyse voor de verschillende teksten en afbeeldingen op het platform en een discursieve interface analyse voor de verschillende affordances van het platform. Uit dit onderzoek is gebleken dat er op Videoland een sturing plaatsvindt richting Nederlandse content via de zintuigelijke (uiterlijke vormgeving) en cognitieve affordances (benamingen van kopjes e.d.) die het platform vormgeven. De tekstuele aspecten benadrukken deze sturing zowel expliciet als impliciet. Er wordt door het platform een imagined community gecreëerd door de Nederlandse content te plaatsen onder kopjes als “populair” en “best bekeken”. Hierbij wordt er echter wel steeds een eenduidige Nederlandse identiteit geconstrueerd, waarbij weinig tot geen aandacht wordt geschonken aan regionale en etnische identiteiten binnen de overkoepelende Nederlandse nationale identiteit. De Nederlandse identiteit die door Videoland wordt geconstrueerd is voornamelijk vormgegeven door impliciete en expliciete verwijzingen naar blanke Nederlanders in de randstad en door deze identiteit af te zetten tegen een brede “internationale” identiteit van de andere mediateksten op het platform.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent8579664
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.title"Het oer-Hollandsche aanbod bij Videoland" - een onderzoek naar de constructie van een Nederlandse identiteit op het video-on-demand platform Videoland.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsvideo-on-demand; platform; videoland; imagined community; nationaliteit; online video
dc.subject.courseuuMedia en cultuur


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record