View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        YouTube Video’s en de Leerervaring van Adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Maaren, LCvan-5622891 en Oostlander, R-5536405.pdf (271.7Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Maaren, L.C. van
        Oostlander, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        YouTube kan gezien worden als een nieuwe leeromgeving, een omgeving waar verschillende manieren van leren mogelijk zijn. Het huidige onderzoek had als doel om te onderzoeken in hoeverre het kijken van YouTube video’s als leerzaam wordt ervaren door adolescenten. Om dit te onderzoeken worden er twee vragen gesteld. Allereerst zijn de demografische kenmerken en het kijkgedrag van de adolescenten onderzocht. Ten tweede is de waarde die adolescenten geven aan verschillende alledaagse vaardigheden die zij leren door het kijken van YouTube video’s onderzocht. Deze vaardigheden betreffen communicatieve vaardigheden, probleemoplossende vaardigheden en vaardigheden geleerd door DIY’s. Er werd gebruik gemaakt van een online vragenlijst om kwantitatieve data te verzamelen. De onderzoeksgroep bestond uit 137 adolescenten tussen de 12 en 18 jaar (M = 13.48, SD = 1.48). Uit de resultaten bleek dat het merendeel van de adolescenten (90.5%) YouTube video’s kijkt als entertainment. Daarnaast bleek uit de resultaten dat het merendeel van de adolescenten (65%) elke dag YouTube video’s kijkt. Na het uitvoeren van een multipele regressieanalyse is gebleken dat zowel communicatievaardigheden als probleemoplossende vaardigheden en vaardigheden geleerd door DIY’s een mogelijke voorspeller zijn voor een positieve leerervaring. Hoe meer adolescenten denken dat zij alledaagse vaardigheden leren door YouTube video’s, hoe meer waarde zij lijken te hechten aan de YouTube video’s. Toekomstig onderzoek is nodig om na te gaan of YouTube bijdraagt aan de ontwikkeling van andere vaardigheden dan in dit onderzoek behandeld.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32527
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo