Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBaan-Unlusoy, A. van der
dc.contributor.advisorBos, I. van den
dc.contributor.authorMaaren, L.C. van
dc.contributor.authorOostlander, R.
dc.date.accessioned2019-04-05T17:00:32Z
dc.date.available2019-04-05T17:00:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32527
dc.description.abstractYouTube kan gezien worden als een nieuwe leeromgeving, een omgeving waar verschillende manieren van leren mogelijk zijn. Het huidige onderzoek had als doel om te onderzoeken in hoeverre het kijken van YouTube video’s als leerzaam wordt ervaren door adolescenten. Om dit te onderzoeken worden er twee vragen gesteld. Allereerst zijn de demografische kenmerken en het kijkgedrag van de adolescenten onderzocht. Ten tweede is de waarde die adolescenten geven aan verschillende alledaagse vaardigheden die zij leren door het kijken van YouTube video’s onderzocht. Deze vaardigheden betreffen communicatieve vaardigheden, probleemoplossende vaardigheden en vaardigheden geleerd door DIY’s. Er werd gebruik gemaakt van een online vragenlijst om kwantitatieve data te verzamelen. De onderzoeksgroep bestond uit 137 adolescenten tussen de 12 en 18 jaar (M = 13.48, SD = 1.48). Uit de resultaten bleek dat het merendeel van de adolescenten (90.5%) YouTube video’s kijkt als entertainment. Daarnaast bleek uit de resultaten dat het merendeel van de adolescenten (65%) elke dag YouTube video’s kijkt. Na het uitvoeren van een multipele regressieanalyse is gebleken dat zowel communicatievaardigheden als probleemoplossende vaardigheden en vaardigheden geleerd door DIY’s een mogelijke voorspeller zijn voor een positieve leerervaring. Hoe meer adolescenten denken dat zij alledaagse vaardigheden leren door YouTube video’s, hoe meer waarde zij lijken te hechten aan de YouTube video’s. Toekomstig onderzoek is nodig om na te gaan of YouTube bijdraagt aan de ontwikkeling van andere vaardigheden dan in dit onderzoek behandeld.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent278298
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleYouTube Video’s en de Leerervaring van Adolescenten
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsYouTube video’s;leerervaring;adolescenten
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record