View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Sociale Vaardigheden, Dominantie en Strategieën om Dominantie te Verkrijgen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Luchtenberg, A-5702356 en Oomen, F-5652162.pdf (239.6Kb)
        Publication date
        2019
        Author
        Luchtenberg, A.
        Oomen, F.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Sociale dominantie kan volgens Hawley (1999) verkregen worden door middel van de resource control strategieën prosociale strategieën en coërcieve strategieën. Sociale vaardigheden zouden de relatie tussen resource control strategieën en sociale dominantie kunnen versterken, waarbij sociale vaardigheden worden onderscheiden in interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke vaardigheden. Sociale dominantie is geoperationaliseerd als resource control en waargenomen populariteit. Om de interactie te toetsen is er gebruik gemaakt van een vragenlijst voor brugklassers in Nederland (N = 619). Er werd binnen de vragenlijst gebruik gemaakt van zelfrapportage, peer ratings en peernominaties. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat er directe effecten bestaan tussen alle predictoren en resource control en tussen coërcieve strategieën, interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke vaardigheden en waargenomen populariteit. De directe effecten van intrapersoonlijke vaardigheden zijn echter negatief voor zowel resource control en waargenomen populariteit. Voor de interactie-effecten blijkt tegen verwachting in alleen de interactie tussen coërcieve strategieën en intrapersoonlijke vaardigheden negatief significant, wat betekent dat het gebruik van coërcieve strategieën en intrapersoonlijke vaardigheden de sociale dominantie verminderd. wat betekent dat deze interactie de relatie met sociale dominantie verzwakt. Dit is een opmerkelijk resultaat. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen welke sociale vaardigheden nu precies een effect hebben sociale dominantie. (In vervolgonderzoek zou meer aandacht moeten worden besteed aan de tweedeling tussen interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden).
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32526
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo