Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVermande, M.
dc.contributor.advisorWilde, A. de
dc.contributor.authorLuchtenberg, A.
dc.contributor.authorOomen, F.
dc.date.accessioned2019-04-05T17:00:32Z
dc.date.available2019-04-05T17:00:32Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32526
dc.description.abstractSociale dominantie kan volgens Hawley (1999) verkregen worden door middel van de resource control strategieën prosociale strategieën en coërcieve strategieën. Sociale vaardigheden zouden de relatie tussen resource control strategieën en sociale dominantie kunnen versterken, waarbij sociale vaardigheden worden onderscheiden in interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke vaardigheden. Sociale dominantie is geoperationaliseerd als resource control en waargenomen populariteit. Om de interactie te toetsen is er gebruik gemaakt van een vragenlijst voor brugklassers in Nederland (N = 619). Er werd binnen de vragenlijst gebruik gemaakt van zelfrapportage, peer ratings en peernominaties. Uit de resultaten van het onderzoek is gebleken dat er directe effecten bestaan tussen alle predictoren en resource control en tussen coërcieve strategieën, interpersoonlijke vaardigheden en intrapersoonlijke vaardigheden en waargenomen populariteit. De directe effecten van intrapersoonlijke vaardigheden zijn echter negatief voor zowel resource control en waargenomen populariteit. Voor de interactie-effecten blijkt tegen verwachting in alleen de interactie tussen coërcieve strategieën en intrapersoonlijke vaardigheden negatief significant, wat betekent dat het gebruik van coërcieve strategieën en intrapersoonlijke vaardigheden de sociale dominantie verminderd. wat betekent dat deze interactie de relatie met sociale dominantie verzwakt. Dit is een opmerkelijk resultaat. Vervolgonderzoek zal moeten uitwijzen welke sociale vaardigheden nu precies een effect hebben sociale dominantie. (In vervolgonderzoek zou meer aandacht moeten worden besteed aan de tweedeling tussen interpersoonlijke en intrapersoonlijke vaardigheden).
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent245414
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleSociale Vaardigheden, Dominantie en Strategieën om Dominantie te Verkrijgen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsSociale vaardigheden; sociale dominantie; resource control; waargenomen populariteit; prosociale strategieën; coërcieve strategieën; interpersoonlijke vaardigheden; intrapersoonlijke vaardigheden
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record