View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        ‘Scheiden is niet soft’. De Modererende Rol van Scheiding van Ouders op het Verband tussen Drugsgebruik van Adolescenten en Vier risicofactoren.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Guurink, HM-3785912 en Jensen, MJ-3808122 en Kurvers, ECH-3806529 en Verdonschot, L-3784940.pdf (267.2Kb)
        Author
        Guurink, H.M.
        Jensen, M.J.
        Kurvers, E.C.H.
        Verdonschot, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzocht de modererende rol van scheiding op verband tussen persoonlijkheidseigenschappen, ouderlijke controle, kwaliteit van de ouder- kindrelatie en vriendschappen en drugsgebruik bij adolescenten van 14 tot 24 jaar. Hierbij werd gebruik gemaakt van de vijfde meting uit de dataset ‘conflict and management of relationships’ (CONAMORE) waarin 1275 adolescenten (gemiddelde leeftijd = 17,6 jaar, SD = 2.08) meededen. Regressieanalyses toonden dat drugsgebruik hoger was bij adolescenten van gescheiden ouders, adolescenten die meer extravert waren, meer open stonden voor nieuwe ideeën, weinig zorgvuldig waren en waarvan de ouders weinig controle uitoefenden in de opvoeding. Daarnaast werd enkel het verband tussen extraversie en drugsgebruik van adolescenten versterkt wanneer de ouders gescheiden waren. Verder lieten de analyses zien dat de kwaliteit van de ouder- kindrelatie en de kwaliteit van de vriendschap geen verband hielden met drugsgebruik, dit gold voor zowel gescheiden als niet gescheiden ouders. In de discussie worden mogelijke verklaringen gegeven voor de gevonden resultaten evenals implicaties voor theorie en praktijk.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32477
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo