View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van sekse, gezinssituatie, etniciteit en religie voor de – op leeftijd gecorrigeerde – samenhang tussen sociale angstsymptomen en de mate van geïntegreerde identiteit binnen het domein school bij HAVO/VWO leerlingen in Nederland.

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Mulder, IHM-3627748 en Vos, A-3788229 en Weijer, FS de-3776492 en Wiersma, M-3787222.pdf (388.1Kb)
        Author
        Mulder, I.H.M.
        Vos, A.
        Weijer, F.S. de
        Wiersma, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie is te onderzoeken of er een moderator-effect van gender, etniciteit, gezinssituatie en religie bestaat op de samenhang tussen sociale angstsymptomen en geïntegreerde identiteit binnen het domein school. Er waren 1337 deelnemende jongeren in totaal (621 jongens en 710 meisjes tussen de leeftijd van 12 en 20 jaar oud) van de middelbare school klassen havo, vwo, havo/vwo en gymnasium. De gegevens zijn vervolgens geanalyseerd met behulp van verschillende lineaire regressieanalyse waar gecorrigeerd is op leeftijd. Er blijkt een negatieve samenhang te zijn tussen de symptomen van sociale angst en geïntegreerde identiteit binnen het domein school. Gender en gezinssituatie hebben een belangrijke invloed op de mate van een geïntegreerde identiteit. Er zijn geen moderator-effecten gevonden voor deze twee variabelen, wat betekent dat geslacht en gezinssituatie geen invloed hebben op de richting en de sterkte van de samehang tussen sociale symptomen van angst en de mate van geïntegreerde identiteit. Echter blijkt dat de variabelen kerkbezoek en etniciteit een moderator-effect hebben. Bovendien zijn sekse, gezinssituatie, etniciteit en religie ook gecombineerd met elkaar. Er blijkt een moderatoreffect te zijn op de samenhang tussen sociale angstsymptomen en geïntegreerde identiteit binnen het domein school.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32455
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo