View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De moderatie door sekse van de samenhangen van middelengebruik, schoolangst en sociale fobie met identiteit thuis en identiteit op school bij havo/vwo scholieren in Nederland

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Jaanen, CEP-3775038 en Bosma, M-3807673, Doren, S van-3659119 en Thelosen, PWM-3800768.pdf (238.3Kb)
        Author
        Jaanen, C.E.P.
        Bosma, M.
        Doren, S. van
        Thelosen, P.W.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek is de samenhang onderzocht van twee verschillende modellen. In model 1 wordt de samenhang van middelengebruik, sociale fobie en schoolangst met identiteit thuis onderzocht en in model 2 wordt de samenhang van middelengebruik, sociale fobie en schoolangst met identiteit op school onderzocht. Beide modellen worden gemodereerd door sekse. Symptomen van sociale fobie en schoolangst worden gemeten met de Screen for Child Anxiety related Emotional Disorder (SCARED), middelengebruik wordt gemeten door een experimentele vragenlijst en tot slot worden beide domeinen van identiteit gemeten met de Spatial Continuity of Identity Questionnaire (SCIQ). De totale steekproef bestaat uit 1337 adolescenten, waarvan 621 jongens en 710 meisjes. De vragenlijst die in dit onderzoek gebruikt wordt, is afgenomen bij Nederlandse, middelbare scholieren tussen de 12 en 20 jaar van havo en vwo klassen. Er is in beide modellen een negatieve samenhang gevonden voor zowel middelengebruik, schoolangst en sociale fobie met de identiteit thuis en de identiteit op school. Daarnaast is in beide modellen de sterkste samenhang gevonden met identiteit thuis en identiteit op school bij schoolangst en de minst sterke samenhang bij middelengebruik. Er is alleen geen samenhang gevonden tussen middelengebruik en identiteit thuis bij jongens. Alleen de samenhang van middelengebruik met identiteit (zowel thuis als op school) wordt gemodereerd door sekse
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32410
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo