Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRaaijmakers, Q.A.W.
dc.contributor.advisorHale, W.W.
dc.contributor.authorJaanen, C.E.P.
dc.contributor.authorBosma, M.
dc.contributor.authorDoren, S. van
dc.contributor.authorThelosen, P.W.M.
dc.date.accessioned2018-10-01T17:01:59Z
dc.date.available2018-10-01T17:01:59Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32410
dc.description.abstractIn dit onderzoek is de samenhang onderzocht van twee verschillende modellen. In model 1 wordt de samenhang van middelengebruik, sociale fobie en schoolangst met identiteit thuis onderzocht en in model 2 wordt de samenhang van middelengebruik, sociale fobie en schoolangst met identiteit op school onderzocht. Beide modellen worden gemodereerd door sekse. Symptomen van sociale fobie en schoolangst worden gemeten met de Screen for Child Anxiety related Emotional Disorder (SCARED), middelengebruik wordt gemeten door een experimentele vragenlijst en tot slot worden beide domeinen van identiteit gemeten met de Spatial Continuity of Identity Questionnaire (SCIQ). De totale steekproef bestaat uit 1337 adolescenten, waarvan 621 jongens en 710 meisjes. De vragenlijst die in dit onderzoek gebruikt wordt, is afgenomen bij Nederlandse, middelbare scholieren tussen de 12 en 20 jaar van havo en vwo klassen. Er is in beide modellen een negatieve samenhang gevonden voor zowel middelengebruik, schoolangst en sociale fobie met de identiteit thuis en de identiteit op school. Daarnaast is in beide modellen de sterkste samenhang gevonden met identiteit thuis en identiteit op school bij schoolangst en de minst sterke samenhang bij middelengebruik. Er is alleen geen samenhang gevonden tussen middelengebruik en identiteit thuis bij jongens. Alleen de samenhang van middelengebruik met identiteit (zowel thuis als op school) wordt gemodereerd door sekse
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent244068
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe moderatie door sekse van de samenhangen van middelengebruik, schoolangst en sociale fobie met identiteit thuis en identiteit op school bij havo/vwo scholieren in Nederland
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsMiddelengebruik, sociale fobie, schoolangst, identiteit thuis, identiteit op school
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record