Verschillen tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid
Author
Braakhuis, A.M.
Riemens, G.
Veer, D.R. van der
Vries, M.H. de
Metadata
Show full item recordSummary
Achtergrond: In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Onder kinderen uit groep twee is de Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised (UGT-R) afgenomen om de voorbereidende rekenvaardigheid te meten. Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen de twee onderwijsvormen wordt geanalyseerd aan de hand van toetsonderdelen van de UGT-R, sekse, herkomst en computergebruik. Methoden: De UGT-R is een normtoets die middels verschillende materialen de voorbereidende rekenvaardigheid meet. De toets is afgenomen onder 98 kinderen van vier basisscholen in Nederland. De data zijn geanalyseerd middels variantie analyses. Resultaten: De resultaten laten zien dat er op één onderdeel van de UGT-R een significant verschil bestaat tussen de onderwijsvormen. De andere variabelen hebben geen significante relatie met het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid van de twee onderwijsvormen. Conclusie: Tussen de twee onderwijsvormen bestaat op één toetsonderdeel van de UGT-R een significant verschil. Aangezien het onderzoek enkele beperkingen bevat, wordt nader onderzoek geadviseerd.