View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Verschillen tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Braakhuis, AM-3803856 en Riemens, G-3817245 en Veer, DR van der-3795837 en Vries, MH de-3798208.pdf (456.0Kb)
        Author
        Braakhuis, A.M.
        Riemens, G.
        Veer, D.R. van der
        Vries, M.H. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Onder kinderen uit groep twee is de Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised (UGT-R) afgenomen om de voorbereidende rekenvaardigheid te meten. Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen de twee onderwijsvormen wordt geanalyseerd aan de hand van toetsonderdelen van de UGT-R, sekse, herkomst en computergebruik. Methoden: De UGT-R is een normtoets die middels verschillende materialen de voorbereidende rekenvaardigheid meet. De toets is afgenomen onder 98 kinderen van vier basisscholen in Nederland. De data zijn geanalyseerd middels variantie analyses. Resultaten: De resultaten laten zien dat er op één onderdeel van de UGT-R een significant verschil bestaat tussen de onderwijsvormen. De andere variabelen hebben geen significante relatie met het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid van de twee onderwijsvormen. Conclusie: Tussen de twee onderwijsvormen bestaat op één toetsonderdeel van de UGT-R een significant verschil. Aangezien het onderzoek enkele beperkingen bevat, wordt nader onderzoek geadviseerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32210
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo