dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Rijt, B.A.M. van de | |
dc.contributor.advisor | Bos, I. van den | |
dc.contributor.author | Braakhuis, A.M. | |
dc.contributor.author | Riemens, G. | |
dc.contributor.author | Veer, D.R. van der | |
dc.contributor.author | Vries, M.H. de | |
dc.date.accessioned | 2018-10-01T17:01:53Z | |
dc.date.available | 2018-10-01T17:01:53Z | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32210 | |
dc.description.abstract | Achtergrond: In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Onder kinderen uit groep twee is de Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised (UGT-R) afgenomen om de voorbereidende rekenvaardigheid te meten. Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen de twee onderwijsvormen wordt geanalyseerd aan de hand van toetsonderdelen van de UGT-R, sekse, herkomst en computergebruik. Methoden: De UGT-R is een normtoets die middels verschillende materialen de voorbereidende rekenvaardigheid meet. De toets is afgenomen onder 98 kinderen van vier basisscholen in Nederland. De data zijn geanalyseerd middels variantie analyses. Resultaten: De resultaten laten zien dat er op één onderdeel van de UGT-R een significant verschil bestaat tussen de onderwijsvormen. De andere variabelen hebben geen significante relatie met het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid van de twee onderwijsvormen. Conclusie: Tussen de twee onderwijsvormen bestaat op één toetsonderdeel van de UGT-R een significant verschil. Aangezien het onderzoek enkele beperkingen bevat, wordt nader onderzoek geadviseerd. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 466980 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Verschillen tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid | |
dc.type.content | Bachelor Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Jenaplanonderwijs, regulier onderwijs, voorbereidende rekenvaardigheid, Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised | |
dc.subject.courseuu | Pedagogische Wetenschappen | |