Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRijt, B.A.M. van de
dc.contributor.advisorBos, I. van den
dc.contributor.authorBraakhuis, A.M.
dc.contributor.authorRiemens, G.
dc.contributor.authorVeer, D.R. van der
dc.contributor.authorVries, M.H. de
dc.date.accessioned2018-10-01T17:01:53Z
dc.date.available2018-10-01T17:01:53Z
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32210
dc.description.abstractAchtergrond: In dit onderzoek wordt een vergelijking gemaakt tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid. Onder kinderen uit groep twee is de Utrechtse Getalbegrip Toets – Revised (UGT-R) afgenomen om de voorbereidende rekenvaardigheid te meten. Het verschil in voorbereidende rekenvaardigheid tussen de twee onderwijsvormen wordt geanalyseerd aan de hand van toetsonderdelen van de UGT-R, sekse, herkomst en computergebruik. Methoden: De UGT-R is een normtoets die middels verschillende materialen de voorbereidende rekenvaardigheid meet. De toets is afgenomen onder 98 kinderen van vier basisscholen in Nederland. De data zijn geanalyseerd middels variantie analyses. Resultaten: De resultaten laten zien dat er op één onderdeel van de UGT-R een significant verschil bestaat tussen de onderwijsvormen. De andere variabelen hebben geen significante relatie met het niveau van voorbereidende rekenvaardigheid van de twee onderwijsvormen. Conclusie: Tussen de twee onderwijsvormen bestaat op één toetsonderdeel van de UGT-R een significant verschil. Aangezien het onderzoek enkele beperkingen bevat, wordt nader onderzoek geadviseerd.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent466980
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleVerschillen tussen het Jenaplanonderwijs en het regulier onderwijs op het gebied van voorbereidende rekenvaardigheid
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsJenaplanonderwijs, regulier onderwijs, voorbereidende rekenvaardigheid, Utrechtse Getalbegrip Toets - Revised
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record