View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Winnende Jongens: Verhogen van motivatie van jongens in de onderbouw van het vo door middel van competitieve werkvormen en beweging in de les

        Thumbnail
        View/Open
        pgovisserkelderdegier.pdf (170.0Kb)
        Author
        Visser, M.P.E.
        Kelder, K.C.
        Gier, M.M. de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De brede maatschappelijke trend waarop dit onderzoek is gebaseerd, is de onderwijsachterstand van jongens ten opzichte van meisjes in de laatste jaren van het basisonderwijs en de eerste jaren van het voortgezet onderwijs. In de literatuur wordt als één van de oorzaken van dit fenomeen de talige manier van onderwijs genoemd, welke voornamelijk is gericht op een meisjesachtige leerstijl. Aan de hand van een lessenserie bestaande uit een standaardles, een les met een meisjesachtige werkvorm (samenwerken) en een les met jongensachtige werkvormen (competitie en beweging) wordt onderzocht hoe jongens meer gemotiveerd kunnen worden. Er kan worden geconcludeerd dat de motivatie van jongens significant verhoogd wordt door het gebruik van een jongensachtige werkvorm in de les. De meisjesachtige werkvorm heeft nauwelijks effect op de motivatie van jongens.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/32111
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo